Annons

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

2015-03-04 09:16

Flexibla leveransalternativ är en viktig pusselbit för e-handlare och distributörer. Nätkonsumenterna efterfrågar i allt större utsträckning möjligheten att kunna välja när, var och hur de får sina paket. Samtidigt kan allt fler tänka sig vänta några dagar extra om frakten är gratis enligt en ny studie.

E-handelskunder tycker om flexibla leveransalternativ, det har vi sett vid ett flertal tillfällen. Nu kommer ytterligare en rapport som pekar på just det. UPS har tillsammans med comScore släppt studien, UPS Pulse of the Online Shopper, som rotar lite i ämnet.

En av de saker man kom fram till är att e-handelskunderna vill ha flexibiliteten att kunna välja när och hur de får sina paket. Särskilt i Europa där 32 procent svarar att de skulle föredra om deras paket kunde levereras, inte bara till hemmet, utan till flera platser som till exempel jobbet.

Hellre gratis än snabbt

Utöver det är flexibla returmöjligheter också viktiga. Idag är endast 53 procent av konsumenterna nöjda med smidigheten kring onlinereturer och byten. Leveranstiderna är också en viktig faktor då 58 procent av konsumenterna har övergett ett onlineköp på grund av långa leveranstider eller för att leveransdatum inte kunde anges.

Fri frakt fortsätter att vara en viktig pusselbit men 67 procent anger att de skulle kunna vänta ytterligare 1-3 dagar på sitt paket, så länge frakten var gratis.

Annons
Annons

– Tekniken utvecklas och konsumenternas förväntningar förändras med den. "Flexkunderna" vill ha bekvämlighet och omfattande information när de handlar på nätet, säger Scott Aubuchon, marknadsansvarig vid UPS Europe.


Källa: Press

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta