Annons

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

E-handelskunderna vill ha flexibla leveransalternativ

2015-03-04 09:16

Flexibla leveransalternativ är en viktig pusselbit för e-handlare och distributörer. Nätkonsumenterna efterfrågar i allt större utsträckning möjligheten att kunna välja när, var och hur de får sina paket. Samtidigt kan allt fler tänka sig vänta några dagar extra om frakten är gratis enligt en ny studie.

E-handelskunder tycker om flexibla leveransalternativ, det har vi sett vid ett flertal tillfällen. Nu kommer ytterligare en rapport som pekar på just det. UPS har tillsammans med comScore släppt studien, UPS Pulse of the Online Shopper, som rotar lite i ämnet.

En av de saker man kom fram till är att e-handelskunderna vill ha flexibiliteten att kunna välja när och hur de får sina paket. Särskilt i Europa där 32 procent svarar att de skulle föredra om deras paket kunde levereras, inte bara till hemmet, utan till flera platser som till exempel jobbet.

Hellre gratis än snabbt

Utöver det är flexibla returmöjligheter också viktiga. Idag är endast 53 procent av konsumenterna nöjda med smidigheten kring onlinereturer och byten. Leveranstiderna är också en viktig faktor då 58 procent av konsumenterna har övergett ett onlineköp på grund av långa leveranstider eller för att leveransdatum inte kunde anges.

Fri frakt fortsätter att vara en viktig pusselbit men 67 procent anger att de skulle kunna vänta ytterligare 1-3 dagar på sitt paket, så länge frakten var gratis.

Annons
Annons

– Tekniken utvecklas och konsumenternas förväntningar förändras med den. "Flexkunderna" vill ha bekvämlighet och omfattande information när de handlar på nätet, säger Scott Aubuchon, marknadsansvarig vid UPS Europe.


Källa: Press

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta