Annons

E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor Foto: H&M Gissa vilket par som är vilket

E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor

2017-08-14 07:48

Nu rasar mammor mot skillnaden mellan H&M:s pojk- och flickkläder.

Att det ofta är skillnad på de kläder som finns att köpa till tjejer jämfört med motsvarande dito för killar, är något som uppmärksammas då och då. Nu är det dags igen, och den här gången är det H&M:s nätbutik som hamnat i blåsväder.

30 sorters tjejshorts - alla var korta

När mamman Åsa Enqvist, 36, besökte klädjättens e-handel för att handla shorts till sin nioåriga dotter, fick hon en chock. Av ett 30-tal olika sorters shorts för tjejer i dotterns ålder ska samtliga ha varit lågt skurna i midjan och slutat precis nedanför rumpan.

- Jag räknade till 30 par och alla var rumpkorta. Inte ett enda par gick ner till halva låren. Men så tittade jag under killsektionen och där var nästan alla shorts långa. Vad är det för skillnad på en nioårig tjej och en nioårig kille? De leker ju lika mycket, säger Åsa Enqvist till Expressen, som uppmärksammat saken.

“Om hon böjer sig fram syns halva rumpan”

Efter upptäckten skrev Åsa Enqvist ett inlägg på H&M:s Facebooksida, där hon kritiserade företaget för det skeva utbudet av barnshorts.

- Shortsen är dessutom lågt skurna i midjan så om min dotter böjer sig fram syns halva rumpan. Och när hon lyfter på benet så kommer halva skinkan fram. Jag vet inte vem som tycker att det är snyggt att ett barn ska visa så mycket hud, säger Åsa Enqvist och fortsätter:
- Jag har svårt att tro att alla föräldrar vill att så små barn ska delas upp på grund av kön. Barn ska inte gå runt och se snygga ut. De ska röra sig och leka, och ha kläder som uppmanar till det.

Tjejjeansen hette “slim” och “skinny”

Men Åsa Enqvist är dock inte den enda mamman som reagerat på H&M:s klädutbud för flickor. Även Lina Svensson, 37, gjorde en märklig upptäckt när hon skulle köpa jeans till sin åttaåriga dotter i en av kedjans fysiska butiker. Bland de jeans som var avsedda för flickor i den åldern fanns endast två modeller att välja mellan: “slim fit” och “skinny fit”.

Annons
Annons
- Varför finns det ens ett sådant begrepp som skinny fit på barnkläder? Så som samhället ser ut i dag så behöver inte H&M också framhäva ett konstigt kroppsideal i så unga åldrar. Jag märker redan nu på min dotter att hon börjar bli medveten om sin storlek, säger Lina Svensson.

Vill inte sälja stötande kläder

H&M:s presskontakt Iñigo Sáenz Maestre skriver till Expressen att företaget nu tar till sig av kritiken.

- Det är viktigt för oss att våra barnkollektioner är moderiktiga såväl som praktiska. När vi tar fram nya barnkläder vill vi alltid kunna erbjuda ett brett utbud av storlekar och stilar som ska passa barnens dagliga aktiviteter – både för pojkar och för flickor. Vi strävar efter att inte sälja barnkläder som kan uppfattas som stötande, skriver han i mejlet.

Även Ehandel.se har besökt Hm.se, utan att hitta några långa shorts för tjejer. Vad gäller byxor för samma målgrupp tycks det dock finnas minst två modeller som kallas “generous fit” i e-handeln.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta