Annons

E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor Foto: H&M Gissa vilket par som är vilket

E-handelsmissen: Knälångt till pojkar - hotpants till flickor

2017-08-14 07:48

Nu rasar mammor mot skillnaden mellan H&M:s pojk- och flickkläder.

Att det ofta är skillnad på de kläder som finns att köpa till tjejer jämfört med motsvarande dito för killar, är något som uppmärksammas då och då. Nu är det dags igen, och den här gången är det H&M:s nätbutik som hamnat i blåsväder.

30 sorters tjejshorts - alla var korta

När mamman Åsa Enqvist, 36, besökte klädjättens e-handel för att handla shorts till sin nioåriga dotter, fick hon en chock. Av ett 30-tal olika sorters shorts för tjejer i dotterns ålder ska samtliga ha varit lågt skurna i midjan och slutat precis nedanför rumpan.

- Jag räknade till 30 par och alla var rumpkorta. Inte ett enda par gick ner till halva låren. Men så tittade jag under killsektionen och där var nästan alla shorts långa. Vad är det för skillnad på en nioårig tjej och en nioårig kille? De leker ju lika mycket, säger Åsa Enqvist till Expressen, som uppmärksammat saken.

“Om hon böjer sig fram syns halva rumpan”

Efter upptäckten skrev Åsa Enqvist ett inlägg på H&M:s Facebooksida, där hon kritiserade företaget för det skeva utbudet av barnshorts.

- Shortsen är dessutom lågt skurna i midjan så om min dotter böjer sig fram syns halva rumpan. Och när hon lyfter på benet så kommer halva skinkan fram. Jag vet inte vem som tycker att det är snyggt att ett barn ska visa så mycket hud, säger Åsa Enqvist och fortsätter:
- Jag har svårt att tro att alla föräldrar vill att så små barn ska delas upp på grund av kön. Barn ska inte gå runt och se snygga ut. De ska röra sig och leka, och ha kläder som uppmanar till det.

Tjejjeansen hette “slim” och “skinny”

Men Åsa Enqvist är dock inte den enda mamman som reagerat på H&M:s klädutbud för flickor. Även Lina Svensson, 37, gjorde en märklig upptäckt när hon skulle köpa jeans till sin åttaåriga dotter i en av kedjans fysiska butiker. Bland de jeans som var avsedda för flickor i den åldern fanns endast två modeller att välja mellan: “slim fit” och “skinny fit”.

Annons
Annons
- Varför finns det ens ett sådant begrepp som skinny fit på barnkläder? Så som samhället ser ut i dag så behöver inte H&M också framhäva ett konstigt kroppsideal i så unga åldrar. Jag märker redan nu på min dotter att hon börjar bli medveten om sin storlek, säger Lina Svensson.

Vill inte sälja stötande kläder

H&M:s presskontakt Iñigo Sáenz Maestre skriver till Expressen att företaget nu tar till sig av kritiken.

- Det är viktigt för oss att våra barnkollektioner är moderiktiga såväl som praktiska. När vi tar fram nya barnkläder vill vi alltid kunna erbjuda ett brett utbud av storlekar och stilar som ska passa barnens dagliga aktiviteter – både för pojkar och för flickor. Vi strävar efter att inte sälja barnkläder som kan uppfattas som stötande, skriver han i mejlet.

Även Ehandel.se har besökt Hm.se, utan att hitta några långa shorts för tjejer. Vad gäller byxor för samma målgrupp tycks det dock finnas minst två modeller som kallas “generous fit” i e-handeln.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta