Annons

E-handlare anklagades för att sprida fördomar om äldre Foto: Lyko/Youtube Lyko ville visa vanliga människor - anklagades för diskriminering

E-handlare anklagades för att sprida fördomar om äldre

2018-05-11 11:50

Frias av RO.

Är det åldersdiskriminerande att visa upp en man i medelåldern som smörjer in sig med kräm samtidigt som han tänker på en tillsägelse av en chef som ifrågasatt hans Internetkunskaper? Det menar åtminstone en person som har anmält Lyko till Reklamombudsmannen (RO) efter att e-handlaren producerat en reklamfilm som visats på Youtube.

I den anmälda filmen syns mannen som funderar på Internet-kritiken han har fått ta emot.

- Mannens tankar hörs samtidigt som han speglar sig och tar sig i håret och smörjer in sitt ansikte. Hans röst säger irriterat ”Hur fan kan en chef ifrågasätta ens internetkunskaper? Jag kan ta emot mejl, surfa runt. Fan. Inte många som kan tro att man är 50. Bara fortsätta smörja in sig så kanske de tror att man tillhör internetgenerationen", återger RO den aktuella reklamen.

"Äldre har lett teknikutvecklingen"

Reklamen, som var för skönhetsmärket Biotherm, avslutas med att mannen har fått krämen på plats och att Lykos logga och texten "För en perfekt yta" syns i rutan samtidigt.

- Enligt anmälaren är reklamen diskriminering på grund av ålder. Den upprätthåller/sprider fördomar om äldre som teknikokunniga, bakåtsträvande, utan utvecklingspotential och icke önskvärda/dugliga i arbetslivet (efter 50). Trots att äldre har lett teknikutvecklingen och arbetat med datorer/internet betydligt längre än yngre, sammanfattar RO anmälarens synpunkter.

På Lyko är man dock av en annan uppfattning. E-handlaren menar att reklamen var tänkt som en motbild till den press vi människor ofta utsätter oss för, om det så gäller jobb, familj, träning eller utseende. Reklamen är enligt e-handlaren humoristisk och optimistisk, vilket företaget har försökt att förstärka med lämplig musik.

Annons
Annons

Ville visa människor lite "som vi är mest"

Ambitionen var också att frångå traditionell skönhetsreklam som enligt e-handlaren ofta visar upp unga och väldigt stylade personer.

- Det annonsören vill göra med det här konceptet är att presentera en motbild där vi får se människor som är lite som vi är mest, med de problem och demoner som liksom ingår i att vara människa och utan en massa retuscherade bilder som blir omöjliga att leva upp till.

RO kan inte heller se att reklamen skulle diskriminera äldre personer, och väljer därför att fria Lyko från anklagelserna.

- En förutsättning för att reklam eller någon annan marknadskommunikation ska kunna anses diskriminerande i något avseende är att reklamen beskriver eller förmedlar en bild av personer eller deras egenskaper på ett kränkande eller annars nedvärderande sätt, skriver RO.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta