E-handlare förbluffade över bajskorv på Google

AdWords-specialist tar åt sig äran.

Årets julklapp är som vi vet elcykeln, men det är inte vad Google rekommenderar som present till dina närmaste.

LÄS ÄVEN: Elcykeln är Årets Julklapp 2017

Annons

I ett uppmärksammat inlägg på LinkedIn så lyfter Gymgrossistens marknadsföringsexpert Simon Vång det faktum att en bajskorv kommer upp när man söker på "julklappar till henne". Samma sak ska komma upp om man använder sökfraser som “presenter till henne”, eller honom.


Google Shoppings julklappsförslag (Simon Vång)

En bajskorv i presentbox är alltså Googles första rekommendation när det kommer till julklappar och presenter. Karl Lindberg på byrån AdRelevance, som har hand om Partykungens annonsköp på Google, tar på LinkedIn åt sig äran.

- Vi tar givetvis full credit för denna som AdWords/Google Shopping-ansvarig för Partykungen, skriver Karl Lindberg med en smiley.

"Google som gjort kopplingen"

Karl Lindberg förklarar för Ehandel.se ytterligare lite om tankarna bakom bajskorvs-annonsen som Google verkar gilla lite extra.

- Produkten är en av dem i kategorin roliga presenter som vi trycker hårt på under december och vi har haft en riktigt bra försäljning till väldigt bra ROAS (avkastning på annonsering) för just den. Sökningarna har ökat lavinartat via Google Shopping och vi ser givetvis till att maxa försäljningen. Det är Googles algoritm som gjort kopplingen mellan sökningarna och produkten, skriver Karl Lindberg i ett mejl till Ehandel.se.

Annons