Elcykeln är Årets Julklapp 2017

Det blir trångt under granen i år.

E-handlare som säljer cyklar, och då särskilt den eldrivna varianten, kan börja jubla nu. För 30:e året i rad har nämligen HUI Research (tidigare Handelsinstitutet) utsett Årets Julklapp, och valet föll på elcykeln.

I juryns motivering framkommer det att elcykeln speglar de svenska konsumenternas ökade klimatmedvetenhet, samt vilja att ta hand om sin hälsa. Elcykeln gör det också möjligt att "vara fri, flexibel och stundtals bekväm".

Annons
Annons

- Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

Klimatoro och hälsotrend

För att en produkt ska utses till Årets Julklapp måste den uppfylla tre kriterier; den ska vara ny eller ha fått ett nyväckt intresse under året, den ska representera tiden vi lever i och den ska ha ett högt försäljningsvärde alternativt säljas i ett stort antal enheter. 

- Elcykeln når en allt större publik. Den avlastar bil- och kollektivtrafik och kanske kan växla upp utvecklingen mot smartare städer. Elcykeln har just nu stark vind i ryggen. Klimatoro, hälsotrend och regeringens premie gör den till en given årets julklapp, säger Jonas Arnberg, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Förra året utsågs VR-glasögonen till Årets Julklapp, men när julen väl var över stod det klart att hörlurarna hade gått om glasögonen i försäljning.

LÄS ÄVEN: Hörlurar gick om VR-glasögon som årets julklapp

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!