E-handlare fyllde 16 år – firade med vinst på nära 8 miljoner

Men backar för åttonde året i rad.

I veckan berättade vi att trädgårdssajten Odla.nu kunde räkna ihop ett positivt 2017, både vad gäller omsättning och resultat. Företaget, som sedan 2015 ägs av Adlibris, hade bland annat ökat sina intäkter med nära 40 procent.

LÄS ÄVEN: Odla.nu nära 20 miljoner - ökar med 40 procent

Annons

Sedan 2012 ingår även e-handeln Discshop - som i år fyller 17 år - i Adlibriskoncernen. Att få en ny ägare verkar dock inte ha lett till något positivt för bolagets omsättning, som under 2017 minskade för åttonde året i rad. Den är nu nere på 68,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 73 miljoner år 2016. Det framgår av Discshops årsredovisning för 2017.

LÄS ÄVEN: Adlibris och Discshop går samman

Satsning på hemelektronik nedlagd?

Däremot har företagets resultat under året fått ett uppsving till 7,9 miljoner kronor, från föregående års 6,8 miljoner.

När Adlibris och Discshop gick samman, var planen att produktsortimentet skulle utvecklas. Kort därpå meddelade också Discshop att utbudet av bland annat filmer och spel, skulle kompletteras med hemelektronik och hushållsprodukter. Av företagets sajt att döma verkar dock den satsningen ha lagts på is, även om det går att köpa speltillbehör som tangentbord och headsets.

LÄS ÄVEN: Discshop breddar med hemelektronik

Annons