E-handlare i varumärkesdispyt: ”Kommer att göra intrång”

Vem får använda "Stay beautiful" i sin marknadsföring?

Skönhetssajten Glamma.se, som just nu taktar tio miljoner kronor i omsättning, har med frasen “Stay beautiful” i sin logga. Enligt uppgifter från företaget är begreppet i sig ett registrerat varumärke, som ägs av Glamma.

Nyligen använde dock konkurrenten Bangerhead frasen i ett mailutskick, vilket fick Glamma att reagera. I ett inlägg på Glamma Nordics Instagramsida uppmärksammar e-handlaren händelsen med följande inlägg:

Annons

- They say imitation is the highest form of flattery. Thank you @bangerhead, hope you like our trademarked tag line as much as we do.

Blev inte "juridiskt stolliga"

Till Ehandel.se skriver Glammas vd Amir Mofidi att varumärkesintrång “diskuteras flitigt bland e-handlare” och att Glammas metod kan vara ett sätt att bemöta händelser av det här slaget. Han tycker själv att Glammas agerande är ett gott exempel på hur man kan hantera problemet.

- Istället för att bli juridiskt stolliga tog vi till Instagram och tackade för att de gillar vårt varumärke, skriver han till Ehandel.se.

Har använt frasen sedan 2013

Bangerheads medgrundare Thomas Grabe tycker dock att “Stay beautiful” är att se som en generisk term. I ett mejl till Ehandel.se berättar han att uttrycket - tillsammans med många andra - har använts i Bangerheads kommunikation sedan 2013, bland annat som avslutningsfras i ett antal nyhetsutskick.

- I takt med att mängden generiska nyhetsbrevsrubriker som Bangerhead skapar närmar sig oändligheten, så kommer vi ofrånkomligen att göra intrång i planetens alla varumärkesskydd, skriver han.

Annons