E-handlare kan nu koppla upp sig och sälja på Afound

"Första standardiserade integrationen".

Företaget Sharespine, som bland annat har gjort det möjligt att sälja på CDON och Fyndiq utan en egen nätbutik, är enligt egen utsago först med att skapa en standardiserad integration mot H&M:s nya marknadsplats Afound.

LÄS ÄVEN: Ny tjänst gör det möjligt att sälja på nätet utan e-handel

Annons

I dag klockan 11 öppnade H&M sin första butik i Stockholm under varumärket och konceptet Afound, samt en nätbutik på Afound.com. Butiken ska erbjuda fyndvaror inom mode och inredning och samtidigt är det en digital marknadsplats, där även andra nätbutiker kan sälja sina varor.

Från start är till exempel nätbutiker som Royaldesign och Stayhard med och säljer sina produkter på Afound.com. Det ska dock vara fritt fram för vem som helst att ansöka om att få vara med på den digitala marknadsplatsen.

Därför meddelar nu Sharespine att de utvecklat en färdig integration till marknadsplatsen som e-handlare kan använda sig av. Det betyder att om man använder någon av de 20-tal e-handelsplattformar som Sharespine stödjer så kan man börja sälja via Afound utan att behöva skapa en egen koppling till marknadsplatsen, det vill säga om man blivit godkänd som säljare.

Är ni först med en integration mot Afound?

- Vi är i alla fall först med att erbjuda en standardiserad integration, men eftersom det redan finns handlare på Afound så har de ju löst integrationen på något sätt, säger Runar Wahlgren, delägare och affärsutvecklare på Sharespine, till Ehandel.se.

Sharespine stödjer idag försäljning mot flera olika marknadsplatser och att sälja via Afound ska inte skilja sig från att koppla upp sig mot CDON eller Fyndiq.

Hur är Afound-kopplingen jämfört med CDON och Fyndiq? Är de liknande?

- Ja det kan man säga. För vår användare, handlaren, är de väldigt lika. Sedan har varje koppling sina förutsättningar. Vår ambition är att utgöra en aggregator som standardiserar det som behöver standardiseras, säger Runar Wahlgren.

Annons

Och även om det kan finnas olikheter mellan de olika systemen så är det inget användarna ska behöva oroa sig över.

- Ett system kanske bara godkänner en viss längd i artikelnumret. Ett annat kanske kräver en viss mängd text i beskrivningar etcetera. Det kan också vara så att orderflödena ser olika ut med olika system. Där spelar Sharespine en slags teknisk översättarroll. Varje integration har sin förutsättning men i slutändan ska vi se till allt lirar ihop, förklarar Runar Wahlgren.

"Inte världens flashigaste produkt"

Under sommaren planerar Sharespine att gå live med de första integrationerna mot Afound och marknadsplatsen blir därmed den fjärde som företaget stödjer tillsammans med CDON Marketplace, Fyndiq och Tradera.

- Vi har kanske inte världens flashigaste produkt men den fyller ett stort behov på marknaden. Säljer du både i din egen webbutik samt på flera olika marknadsplatser, uppstår en mängd nya administrativa utmaningar. Produktdata, priser och lagersaldon måste såklart stämma i samtliga kanaler. Du måste även säkerställa att försäljning på marknatsplatser, inte skapar en massa manuellt extra arbete. Vår produkt löser dessa utmaningar, säger Runar Wahlgren.

Annons