Annons

E-handlare om förseningen:

E-handlare om förseningen: "Jag tycker att det är skandal"

2016-09-09 14:31

Getswish bekräftar att Swish för handel kan dröja till årsskiftet och får samtidigt skarp kritik från en av sina e-handelskunder.

Som vi meddelade tidigare i dag har Swish för handel blivit fortsatt försenat. I ett utskick till sina e-handelskunder berättade Swedbank att det inte gick att lova att felet skulle lösas i år. Nu beklagar Getswishs ordförande Carl Molinero det inträffade och ber på företagets hemsida sina kunder om ursäkt för de olägenheter som driftsstoppet innebär.

- Vi tycker självklart att det här är oerhört tråkigt men nu får vi ta lärdom av våra misstag, backa bandet och bygga om och bygga rätt för att framtidssäkra driften och kunna hantera den stadigt ökande användningen av Swish, säger han.

Sedan Swish för handel stängdes ner i början av sommaren har landets e-handlare fått nöja sig med beskedet att tjänsten skulle vara uppe igen någon gång runt månadsskiftet augusti/september. Nu står det alltså klart att det inte blir så.

- Vår ambition är naturligtvis att tjänsten ska fungera så snart som möjligt och att Swish återigen ska finnas som betalsätt i webbutiker och appar. Dessvärre vågar vi inte lova att tjänsten tas i drift före årsskiftet. Av hänsyn till våra kunder vill vi vara öppna och transparenta med tidplanen och vi återkommer med information när vi har kommit längre i vårt arbete, säger Carl Molinero.

Räknar med e-handlarnas förståelse

Getswishs presskontakt Per Ekwall vill inte gå in i detalj på vad den nya förseningen beror på men säger till Ehandel.se att problemen med felet i systemet helt enkelt inte är löst, trots att arbetet med att lösa situationen ska ha pågått hela sommaren.

När kan det tidigast bli aktuellt med Swish för handel igen?

Annons
Annons
- Jag går inte in på några datum men vi hoppas som sagt att det blir innan årsskiftet.

Informationen om att Swish för handel nu blivit ännu mer försenat har inte tagits emot väl av alla parter. En e-handlare berättar att han har tröttnat rejält på hur det hela har hanterats. 

- Jag tycker det är skandal. Hur kan de tillåta att en ny betaltjänst ska ligga nere i flera månader? Det tappar förtroende både för konsument och e-handlare. Vi funderar starkt på att inte återinföra betalsättet om, och i så fall när, det väl fungerar igen, säger han. 

Per Ekwall på Swish har dock inte hunnit få några liknande signaler från Getswishs e-handelskunder. 

- Nej, vi har inte fått några synpunkter. Men jag tror att de har all förståelse för att vi måste säkerställa att systemet är driftssäkert och tillgängligt innan det kan användas igen, säger han.

LÄS ÄVEN: Swish för handel nere till nästa år

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta