Helgläsning: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

"Ogenomtänkt" och "panikartat".

För några veckor sedan kunde vi avslöja att PostNords tjänst Varubrev skulle få stora förändringar i sin utformning den första maj i år. Varubrev är, som namnet antyder, en brevtjänst anpassad för varor, och indirekt för e-handlare. När PostNord tidigare har höjt priset på tjänsten har e-handlare gått i taket, detta eftersom det är en populär tjänst och kanske speciellt bland de mindre nätbutikerna.

En prishöjning är dock något man förstås kan absorbera och därmed fortsätta att skicka sina varor med tjänsten om man så önskar. Det som händer nu är dock att varubreven begränsas i storlek. De nya kraven kan vara problematiska för många e-handlare.

Annons

1 av 50 paket klarar nya mått

Te-centralen, som skickar nästa alla sina beställningar med varubrev, berättar för Ehandel.se att bara 1 av 50 av deras försändelser kommer att rymmas inom de nya måtten.

- Ett av problemen är att den maximala volymen sjunker, vilket gör att många av våra försändelser inte alls kommer att kunna skickas som varubrev, säger Jan Hemmingsson, delägare på Te-centralen.

Tidigare har kravet varit att varubrevens sammanlagda bredd, längd och höjd inte fått överskrida totalt 90 centimeter. Du har alltså kunnat skicka ett varubrev som har varit 60 centimeter långt, 20 centimeter brett och 10 centimeter tjockt. Längden har dock inte fått överskrida just 60 cm och tjockleken måste samtidigt vara minst 1,5 centimeter.

LÄS ÄVEN: Varubreven blir mycket mindre den första maj 2018

De nya måtten är avsevärt mindre flexibla och längden närapå halveras. Maxmåtten från och med den första maj blir en längd på 34 centimeter, en bredd på 24 centimeter och en höjd på 7 centimeter. PostNords anledning till ändringen är att fler kunder ska få sina försändelser hela vägen hem till fastighetsboxen, vars standardmått är just de tidigare nämnda. Tidigare maxvikt på 2 kilo behålls dock.

Övervägande negativ respons

I sociala medier har e-handlare luftat sitt missnöje och det är i princip enbart negativa röster som hörs. Ingen verkar uppskatta någon eventuell fördel i att fler varubrev blir kompatibla med fastighetsboxarna. Ord som "vansinne", "idiotiskt" och "katastrof", är snarare vad som luftats i samband med nyheten.

Vi på Ehandel.se vände oss till Ehandelsindex för att hitta e-handlare med runt 2-3 miljoner i omsättning, varpå vi fick kontakt med bland andra Te-Centralen, som uttalade sig ovan. I princip alla som på vårt mejlutskick svarade att de använde varubrev, var negativt inställda till förändringarna. Norrköpings skateshop var en av dessa:

- Vi använder varubrev i stor utsträckning och ungefär hälften av våra försändelser skickas med varubrev. Förändringen kommer att innebära att vi endast kommer att kunna skicka en bråkdel av våra försändelser med varubrev. Detta kan innebära att vi helt slutar att använda oss av PostNords tjänster och helt övergår till DHL, säger delägaren Sofia Hultberg.

Annons

Flera går över till DHL

E-handeln Urkompaniet berättar att ungefär 40 procent av deras försändelser skickas med varubrev. Ägaren Sveto Djordjevic är inte speciellt nöjd med PostNords kommande ändringar.

- Dålig lösning, verkar panikartat. Posten visar ännu en gång hur oförmögen man är att lösa interna problem. Ännu en gång betalar vi kunder med sämre service, säger Djordjevic till Ehandel.se

Precis som Sofia Hultberg från Norrköpings skateshop, är det flera e-handlare som pekar ut just DHL som en aktör som kan vinna på de nya begränsade varubreven. Fredrik Qvarnström på Överlevnadsbutiken berättar att fler order kommer att gå via DHL:s tjänster framöver, istället för PostNords Varubrev.

- Vi skickar ungefär hälften av våra paket som varubrev. Vi kommer att bli tvungna att skicka en större andel av paketen som DHL Service Point istället. Nu gör vi bara det med paket som väger över 2 kilo. Det kommer att bli lite ökade fraktkostnader för oss. Men som helhet är det inget jätteproblem, säger Fredrik Qvarnström.

Vissa e-handlare svarar kort och gott att de redan bytt helt till DHL, medan andra meddelar att de inte kan gå över helt till ett annat fraktbolag, eller tjänst, eftersom det blir en för stor kostnad.

"PostNords idiotiska påhitt"

Maria Persson, ägare av Majsans.com, berättar att de skickar uppemot 90 procent av sina order som Varubrev och att kartongerna ofta är 29 gånger 40 centimeter, vilket alltså inte längre kommer vara godkänt.

- Ekonomiskt sett så kan vi inte använda DHL till samtliga av våra order, då detta skulle betyda att vi skulle behöva höja priserna rejält för att täcka upp för dessa kostnader. Vi kan inte heller använda oss av DHL Service Point retur i större omfattning eftersom de är så himla dyra, och jag tror nog att smärtgränsen för förbetald fraktetikett till kunderna är nådd redan idag. Så ja, vi är omfattade av PostNords idiotiska påhitt med att begränsa måtten och hoppas att de tänker om rejält, säger Maria Persson till Ehandel.se.

Flera e-handlare berättar att de har pratat med sina säljare på PostNord utan att få något gehör för de problem som de nya reglerna innebär. Maria på Majsans säger att hon blev rekommenderad tjänsten Skicka Lätt, vilket dock inte direkt är ett alternativ för särskilt många e-handlare, då det är ett fraktsätt som måste hanteras manuellt.

LÄS ÄVEN: Dyrare frakt - här är PostNords nya e-handelspriser

Positivt om fler byter transportör

Stora e-handlare kan ofta förhandla ner priserna på PostNords pakettjänst MyPack, och gå över till den istället för varubrev. Men de mindre e-handlare, som ofta är de hårdast drabbade av ändringen, är också de som inte har volymerna att få ner priset. Jan på Te-Centralen hoppas att strypningen av varubreven, och att fler kikar på PostNords konkurrenters tjänster, eventuellt kan leda till något positivt:

- Som det ser ut nu, kommer vi att skicka en större andel försändelser med i första hand DHL. Om andelen varubrev skulle bli för låg, kanske en möjlighet är att helt gå över till DHL eller Schenker. Det kan i sig vara positivt att PostNord får mer konkurrens, om fler byter transportör. Vi förväntar oss också att andra transportörer kommer att kunna ordna fler utlämningsställen, ett område där PostNord fortfarande dominerar, säger Jan Hemmingson.

Att PostNord kommer att tappa många kunder på ändringen, är dock något som e-handlarna verkar vara övertygade om. Det kan även bli svårare att locka in nya kunder. Martin Linvin, ägare på vuxenbutiken Lovebox.se, berättar att de tittat på att införa Varubrev, men att det nu lagts på is i och med de nya begränsningarna, som han kallar "ogenomtänkta".

- De kommer inte att få nya kunder som till exempel oss som måste kunna ha båda alternativ, det vill säga den gamla typen av varubrev samt MyPack. Vi förstår även att de kommer att tappa en hel del andra kunder. Å andra sidan är det en positiv utveckling för oss som redan skickar med DHL. Olika gruppavtal, som till exempel Edge, kommer att öka i antalet medlemmar. Både Schenker och DHL kommer att få fler kunder och utvecklas vidare till en riktigt bra, även ännu bättre än i dag, partner för oss och andra e-handlare, säger Martin Linvin.

Förhandla för att överleva

Även om många e-handlare kikar på DHL, och även Schenker, så verkar ingen lösning kännas klockren, utan många e-handlare får nu se sig om och förhandla med både PostNord och deras konkurrenter för att få ihop ett fungerande och kostnadseffektivt nytt fraktupplägg.

- Kostnadsökningen är riktigt betydande för oss. Skulle tippa att det är en anställd som vi inte kan anställa, utan får lägga pengarna på ökade fraktkostnader istället. Man får anpassa sig till förändringarna, lösningen för oss är att samtala med PostNord, DHL och Schenker och se vad vi kan landa för avtal med dem så att vi kan överleva detta, säger Nicklas Westerholm på Presenteriet.

Notis: Vi använde Ehandelsindex för att plocka ut e-handlare med en omsättning runt 2-3 miljoner kronor. Vi mailade ett hundratal av dessa och fick svar att ett tjugotal. Svar som sedan legat till grund för artikeln ovan.

Annons