Annons

E-handlare till riksdagen - ska få stopp på ID-brotten Markus Lindblad ska ge riksdagen e-handlarnas syn på saken

E-handlare till riksdagen - ska få stopp på ID-brotten

2019-05-13 13:27

"Hur gör vi e-handeln trygg för barn och unga?"

Tyvärr är de flesta e-handlare förmodligen bekanta med fenomenet ID-kapningar, som bland annat används av bedragare som vill komma över saker i olika nätbutiker. Brotten kan innebära skada för både e-handlaren och konsumenten vars uppgifter olovligen används. Nyligen dömdes en man i Stockholmstrakten för att ha använt andra personers uppgifter för att genomföra köp på nätet.

LÄS ÄVEN: Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Dessvärre är det ganska ovanligt att de här brotten leder till fällande domar, och nu vill flera branschaktörer se ökade krav på autentisering och ID-kontroll. Nu på onsdag arrangeras ett riksdagsseminarium med namnet "Hur gör vi e-handeln trygg för barn och unga?" och planen är att ta ett kliv mot ålders- och identitetsverifikation i e-handelssammanhang.

Vill förändra utan att e-handeln missgynnas

Medverkar vid seminariet gör bland andra Markus Lindblad från e-handelsföretaget Snusbolaget.

Annons
Annons
- Vi vill bidra med erfarenheterna från Snusbolaget.se när riksdagen nu tar upp e-handel ur ett säkerhetsperspektiv. Lagstiftningen måste göras teknikneutral för att klara av att följa med i olika utvecklingstrender, säger Markus Lindblad, och fortsätter:
- Vi upplever nya krav i en allt snabbare takt på förbättrad kontroll online. Otrygghet för säljare, köpare och leverantörer är ett ständigt återkommande tema i samband med internet och handel. Snusbolaget.se vill här bidra till hur lagstiftaren och myndigheter kan hålla uppe takten utan att konkurrensmässigt missgynna onlinehandeln.

Bakom riksdagsseminariet står Johan Hultberg (M) från socialutskottet och Elin Lundgren (S) från civilutskottet. Ämnet för dagen förväntas enligt Markus Lindblad intressera en bred massa av åhörare.

"Intresset för e-handelns utveckling ökar"

Markus Lindblad hoppas bland annat att dagen ska ge en tydlig bild av vilka tekniska metoder för ID-kontroll som erbjuds i dag, och vem som har ansvaret när det gäller köp och försäljning över nätet.

- Vi ser att intresset för e-handelns utveckling ökar inom flera utskott i riksdagen; näringsutskottet som bevakar konkurrensförhållanden likabehandlingen mellan online- och offline-handeln, socialutskottet och säkerhet för föräldrar, barn och unga på nätet och de förändringar som nu håller på att utkristallisera sig bland betaltjänstleverantörer och traditionella banker. Den aspekten ligger hos finansutskottet och är särskilt aktuell med tanke på säkerhetsdimensionen och för de som länkar och står som garanter för transaktioner på nätet, avslutar Markus Lindblad.

Utöver värdarna och Markus Lindblad är även Klarna, Kindred Group och Konkurrensverket representerade på riksdagsseminariet. Dessutom medverkar politiker från de berörda utskotten.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta