E-handlaren Sofacompany får ny marknadschef – ska växa globalt

Hoppas nå 300 miljoner i år.

Sofacompany är en dansk inredningsbutik, med eget designteam och egen produktion. Företaget väntas i år omsätta runt 300 miljoner danska kronor. Det svenska dotterbolaget omsatte nära 6 miljoner kronor förra året och företaget säljer sina möbler till flera länder världen över. Bara via den egna e-handeln säljer man till tio länder, däribland Vietnam och Sydafrika.

Företaget har flera fysiska showrooms men fokuset ska, enligt den svenska majoritetsägaren Procuritas, ligga helt på nätet. Sofacompany startades 2012 av Christian och Cathrine Rudolph, som fortfarande är delägare och aktiva i bolaget.

Annons

- Vi har under de senaste åren förstått att en förstärkning av organisationen skulle vara nödvändig för att förverkliga våra mål och visioner för företaget. Inledningen av processen var utnämningen av Henrik Andersen som VD år 2016, säger Christian Rudolph, grundare och CDO i Sofacompany, i ett pressmeddelande.

“Nästa stora löfte i företagets tillväxt”

Sofacompany förväntar sig en tillväxt på över 50 procent i år, jämfört med 2016, vad gäller omsättning i Danmark och internationellt. Och företaget planerar för en liknande tillväxt nästa år.

För att klara detta stärker bolaget nu upp med en ny marknadschef. Simon Peschcke-Køedt blir ny CMO på bolaget och han kommer närmast ifrån den danska högtalarproducenten Libratone, där han var global marknadschef.

- Simon kommer med en stark erfarenhet av internationell marknadsföring och branding. Han har visat sitt värde i ett annat danskt designäventyr och är det sista stycket vi behövde för att påskynda nästa stora löfte i Sofacompanys tillväxt. Därför ser vi Simon som den perfekta matchen för Sofacompanys ambitiösa tillväxtplaner utomlands, säger Henrik Andersen, VD för Sofacompany.

“Äger hela värdekedjan själv”

Simon ska samtidigt inte ha tvekat inför att ta sig an utmaningen som marknadschef på Sofacompany.

- Jag blev snabbt förförd av Sofacompany och deras mycket rena koncept som har resulterat fram stor framgång: vacker dansk design i en gedigen kvalitet till riktigt vassa priser. Det är ett unikt företag som äger hela värdekedjan själv, inklusive tillverkningen av möblerna, vilket gör det möjligt att träffa marknaden med en otrolig grad av öppenhet, säger Simon Peschcke-Køedt.

Annons