Annons

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat Victoria Senkpiel

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat

2017-02-16 11:00

Prenumerationsboxen fick första tjing på Snapchat-annonsering.

E-handlaren som levererar preumerationsboxar, Glossybox, meddelar att de genomfört Snapchats första kampanj i Norden. Snapchat är som ni kanske vet det nya unga hippa sociala nätverket, inte likt Facebook som är för gamlingar.

Snapchat gör dock precis som sina konkurrerande nätverk och går sakta men säkert mot det kommersiella hållet och vill locka in företag som vill synas och sälja saker. Glossybox ska enligt egen utsago ha varit först i Norden med en kampanj i nätverket.

Ni skriver i ett pressmeddelande att ni var först med den här typen av kampanj - vad med kampanjen var det som var nytt?

- Det stämmer. Fram till lanseringen som vi gjorde i Sverige tillsammans med Snapchat så fanns inte annonsering på Snapchat tillgänglig på den svenska marknaden. Vi var det första svenska bolaget som fick ta del av Snapchats annonseringsmöjligheter i Sverige, säger Victoria Senkpiel, VD på Glossybox.

Glossybox Snapchat-kampanj ska ha tagit plats på Alla hjärtans dag och företaget säger att det är precis rätt nätverk för deras kundbas.

- För oss är Snapchat en självklar kanal då vi vet att användandet i vår målgrupp är högt och med rätt budskap kommer Snapchat vara en kanal som går att vara väldigt kreativ i. Det känns otroligt spännande att Glossybox är först ut med detta i Norden, säger Victoria Senkpiel.

På vilket sätt har ni samarbetat med Snapchat i samband med kampanjen?

Annons
Annons
- Samarbetet har varit direkt med Snapchats europeiska huvudkontor i London. Vi har arbetat tätt ihop med deras team för att ta fram vilken av annonseringsmöjligheterna som passat bäst för Glossybox och vår första Snapchat-kampanj. Vi har samarbetat kreativt och strategiskt med dem runt erfarenheter av vad som fungerar bra eller mindre bra på marknader som USA och UK, där Snapchat-annonsering har funnits en längre tid, säger Victoria till Ehandel.se.

Från Snapchat-kampanjen

Kampanjen gick under namnet ”Det får duga” och rullades ut via ett geografiskt-filter som var tillgängligt i hela Sverige under 24 timmar.

Hur gick det för kampanjen - har den gett önskat resultat?

- Kampanjen gav oss stort engagemang under dagen, vilket först och främst var huvudsyftet med att lansera denna kampanj med Snapchat på Alla hjärtans dag, och en markant ökning i trafik till vår hemsida, förklarar Victoria.

Mer konkreta siffror vill Glossybox inte dela med sig av då Snapchat tydligen ska bygga ett case runt kampanjen som kommer att innehålla resultatet av “Det får duga”. Snapchat kommenterar det hela såhär:

- Vi visste att kampanjen var kreativt stark och att vi skulle överträffa förväntningarna, men inte såhär mycket.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Annons
Annons
Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta