Annons

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat Victoria Senkpiel

E-handlaren först ut i Sverige med kampanj på Snapchat

2017-02-16 11:00

Prenumerationsboxen fick första tjing på Snapchat-annonsering.

E-handlaren som levererar preumerationsboxar, Glossybox, meddelar att de genomfört Snapchats första kampanj i Norden. Snapchat är som ni kanske vet det nya unga hippa sociala nätverket, inte likt Facebook som är för gamlingar.

Snapchat gör dock precis som sina konkurrerande nätverk och går sakta men säkert mot det kommersiella hållet och vill locka in företag som vill synas och sälja saker. Glossybox ska enligt egen utsago ha varit först i Norden med en kampanj i nätverket.

Ni skriver i ett pressmeddelande att ni var först med den här typen av kampanj - vad med kampanjen var det som var nytt?

- Det stämmer. Fram till lanseringen som vi gjorde i Sverige tillsammans med Snapchat så fanns inte annonsering på Snapchat tillgänglig på den svenska marknaden. Vi var det första svenska bolaget som fick ta del av Snapchats annonseringsmöjligheter i Sverige, säger Victoria Senkpiel, VD på Glossybox.

Glossybox Snapchat-kampanj ska ha tagit plats på Alla hjärtans dag och företaget säger att det är precis rätt nätverk för deras kundbas.

- För oss är Snapchat en självklar kanal då vi vet att användandet i vår målgrupp är högt och med rätt budskap kommer Snapchat vara en kanal som går att vara väldigt kreativ i. Det känns otroligt spännande att Glossybox är först ut med detta i Norden, säger Victoria Senkpiel.

På vilket sätt har ni samarbetat med Snapchat i samband med kampanjen?

Annons
Annons
- Samarbetet har varit direkt med Snapchats europeiska huvudkontor i London. Vi har arbetat tätt ihop med deras team för att ta fram vilken av annonseringsmöjligheterna som passat bäst för Glossybox och vår första Snapchat-kampanj. Vi har samarbetat kreativt och strategiskt med dem runt erfarenheter av vad som fungerar bra eller mindre bra på marknader som USA och UK, där Snapchat-annonsering har funnits en längre tid, säger Victoria till Ehandel.se.

Från Snapchat-kampanjen

Kampanjen gick under namnet ”Det får duga” och rullades ut via ett geografiskt-filter som var tillgängligt i hela Sverige under 24 timmar.

Hur gick det för kampanjen - har den gett önskat resultat?

- Kampanjen gav oss stort engagemang under dagen, vilket först och främst var huvudsyftet med att lansera denna kampanj med Snapchat på Alla hjärtans dag, och en markant ökning i trafik till vår hemsida, förklarar Victoria.

Mer konkreta siffror vill Glossybox inte dela med sig av då Snapchat tydligen ska bygga ett case runt kampanjen som kommer att innehålla resultatet av “Det får duga”. Snapchat kommenterar det hela såhär:

- Vi visste att kampanjen var kreativt stark och att vi skulle överträffa förväntningarna, men inte såhär mycket.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta