E-handlaren som har hittat nyckeln till framgång

Robin Calmegård hade en tes om att det för en e-handlare ibland räcker att sälja endast en produkt - nu säljer Elementnyckel.se flera hundra luftningsnycklar per säsong.

Elementnyckel.se, som bara säljer en universalmodell för att lufta element, började som ett SEO-experiment och var enligt grundaren Robin Calmegård inte tänkt att pågå någon längre tid. Men nu är företaget inne på sin tredje säsong, och i takt med att det kalla vintervädret på allvar fått fäste i Sverige går försäljningen av luftningsnyckeln allt bättre.

- Jag vill inte nämna några siffror så här mitt i säsongen, men sajten slår nytt besöksrekord varje dag just nu och jag följer siffrorna med stor entusiasm. 90 procent av trafiken kommer från Google vilket var tanken från första början, säger Robin Calmegård, som till vardags bland annat arbetar som programledare på radiokanalen Rix FM.

Annons

"Tråkig produkt att åka och köpa"

Robin Calmegård medger dock att försäljningen fortfarande är blygsam och att omsättningen "i bästa fall drar in en större kaffekassa". Han beskriver e-handeln som ett sidospår i företaget som egentligen sysslar med e-postmarknadsföring.

Nycklarna distribueras från Robin Calmegårds mammas lägenhet och utöver arbetet med logistiken innebär försäljningen enligt grundaren inte mycket mer jobb än att något enstaka mail i veckan ska besvaras. Men totalt sett går några hundra nycklar åt varje säsong.

Varför vill så många handla luftningsnycklar på nätet, tror du?

- För att det är en typiskt sjukt tråkig produkt att behöva åka och köpa och för att många inte vet var de finns. Idén föddes när jag själv skulle lufta element för första gången och undrade vad som behövdes. På elementnyckel.se säljs en universalmodell som fungerar till i stort sett alla element så tröskeln till köp blir ganska låg, och dessutom finns en luftningsguide på sajten som berättar hur man gör.

Har expanderat till Danmark

I Robin Calmegårds e-handel säljs luftningsnycklarna för 89 kronor styck, inklusive frakt. Ett pris som han menar är betydligt lägre än de som ofta förekommer hos lokala järnhandlare inne i städer. Men trots framgångarna med försäljningen planerar han inte att utöka butikens sortiment. Robin Calmegård har länge drivit tesen att webbutiker i vissa fall kan fungera fint trots att de bara säljer en enda produkt.

- Elementnyckel.se lär fortsätta på den inslagna vägen med endast en produkt i sortimentet. Jag utesluter dock inte fler liknande butiker i framtiden. Och kanske blir det internationell expansion. Jag säljer redan helt okej i Danmark under namnet Radiatornogle.dk, avslutar Robin Calmegård.

Annons