Annons

E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong Rusning till e-handeln inför skolstarten

E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong

2018-07-12 07:52

Andra handlare uppmanas att ta efter.

Om någon fortfarande tvivlar på att den växande e-handeln påverkar våra köpbeteenden, så presenterar nyhetssajten Retail Dive ännu ett tecken för att så verkar vara fallet. Sajten har nämligen märkt att Amazons shoppingdag Prime Day - som går av stapeln nu på måndag - har flyttat den köpperiod som brukar äga rum inför att skolan drar igång igen till hösten.

LÄS ÄVEN: Prime Day totalkrossade alla rekord - ökade med 60 procent

Tack vare Prime Day äger shoppingpeaken inför skolstarten rum nära en månad tidigare än förut, rapporterar tidningen, som har fått sina uppgifter från sitt systerbolag Marketing Dive. Tidningen hänvisar också till forskning som säger att handeln inför skolstarten numera har börjat gå in i sitt slutskede när augusti har börjat, vilket alltså inte ska ha varit fallet tidigare.

Största köpfesten utanför helgerna

Prime Day-effekten ska ha fått som konsekvens att allt fler amerikanska detaljhandlare - om de vill kunna konkurrera med Amazon - gör klokt i att lägga sina skolstarts-kampanjer tidigare på året. Det menar i alla fall analytiker som Retail Dive har varit i kontakt med.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Skolstarten på nätet: Ryggsäck tog slut i ett nafs

Skolstartsshoppingen omfattar allt från nya kläder och skor till väskor och annat som behövs till skolan. Perioden uppges utgöra USA:s största köpsäsong bortsett från julhandeln och andra högtidsperioder. Perioden uppges stå för 20 procent av alla köp som görs utanför helgerna som julen och påsken.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta