Annons

E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong Rusning till e-handeln inför skolstarten

E-handlarens avtryck: Flyttar en hel köpsäsong

2018-07-12 07:52

Andra handlare uppmanas att ta efter.

Om någon fortfarande tvivlar på att den växande e-handeln påverkar våra köpbeteenden, så presenterar nyhetssajten Retail Dive ännu ett tecken för att så verkar vara fallet. Sajten har nämligen märkt att Amazons shoppingdag Prime Day - som går av stapeln nu på måndag - har flyttat den köpperiod som brukar äga rum inför att skolan drar igång igen till hösten.

LÄS ÄVEN: Prime Day totalkrossade alla rekord - ökade med 60 procent

Tack vare Prime Day äger shoppingpeaken inför skolstarten rum nära en månad tidigare än förut, rapporterar tidningen, som har fått sina uppgifter från sitt systerbolag Marketing Dive. Tidningen hänvisar också till forskning som säger att handeln inför skolstarten numera har börjat gå in i sitt slutskede när augusti har börjat, vilket alltså inte ska ha varit fallet tidigare.

Största köpfesten utanför helgerna

Prime Day-effekten ska ha fått som konsekvens att allt fler amerikanska detaljhandlare - om de vill kunna konkurrera med Amazon - gör klokt i att lägga sina skolstarts-kampanjer tidigare på året. Det menar i alla fall analytiker som Retail Dive har varit i kontakt med.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Skolstarten på nätet: Ryggsäck tog slut i ett nafs

Skolstartsshoppingen omfattar allt från nya kläder och skor till väskor och annat som behövs till skolan. Perioden uppges utgöra USA:s största köpsäsong bortsett från julhandeln och andra högtidsperioder. Perioden uppges stå för 20 procent av alla köp som görs utanför helgerna som julen och påsken.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta