Annons

E-handlares skäggtävling gjorde succé i världspressen David Eriksson fick ta emot pris för sitt skägg

E-handlares skäggtävling gjorde succé i världspressen

2017-09-05 10:01

Lockade tusen deltagare och uppmärksammades av bland andra Al Jazeera.

Med en nischad målgrupp finns förstås alla möjligheter att som e-handlare lyckas bygga ett community runt sin verksamhet. Så tänkte Beardshop.se och valde att tillsammans med B2B-handeln Barber Supplier bjuda in ett gäng skäggiga potentiella kunder och barberare till ett eget event som ägde rum under World Beard Day, som går av stapeln den första lördagen i september varje år.

Lanserade egen tidning

Under eventet i Stockholm bjöds det bland annat på en skäggparad och en tävling för barberare, och på kvällen var det dags för en skäggfest, som ska ha fått slut på biljetter efter bara fyra dagar. Beardshop har precis lanserat en egen tidning, "Barbers & Beards Magazine", som ska ha använts för att marknadsföra skäggträffen. 

- Vi jobbar strategiskt med relationsmarknadsföring och portionerar ut nyheter om eventet under flera månader för att skapa ett intresse och få kontinuerliga delningar av eventet. De som köper biljetter visar stolt upp det i sociala medier, säger Andreas Fransson, som ansvarar för eventets sociala medier, i ett pressmeddelande.

Evenemanget, som totalt sett ska ha lockat omkring tusen deltagande män med skägg, hann också med att utse “Årets Barberare 2017” och att prisa en man vid namn David Eriksson för innehavet av “Sveriges snyggaste skägg”. Och uppenbarligen har Beardshop lyckats få genomslag för sitt ambitiösa marknadsföringsupplägg.

Annons
Annons

"Möter gärna kunden IRL"

Efter vinsten ska nämligen David Eriksson ha intervjuats av allt från lokalpress till Reuters, och barberartävlingen har enligt Beardshop ha uppmärksammats av bland andra Al Jazeera och australiensiska nyhetskanaler.

- Vår marknadsföringsstrategi som webbshop är att skapa relationer och gärna möta kunden IRL och få dem att bli våra vänner. Och vi tycker att det blir en extra spännande mix på event när man sammanför Beardshops skäggiga kunder med Barber Suppliers barberarkunder - då hjälper vi våra business-to-business kunder att knyta relationer och få nya kunder till sina salonger, säger Karin Fahlström från Beardshop.se och Barber Supplier Nordic AB.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta