Annons

E-handlares skäggtävling gjorde succé i världspressen David Eriksson fick ta emot pris för sitt skägg

E-handlares skäggtävling gjorde succé i världspressen

2017-09-05 10:01

Lockade tusen deltagare och uppmärksammades av bland andra Al Jazeera.

Med en nischad målgrupp finns förstås alla möjligheter att som e-handlare lyckas bygga ett community runt sin verksamhet. Så tänkte Beardshop.se och valde att tillsammans med B2B-handeln Barber Supplier bjuda in ett gäng skäggiga potentiella kunder och barberare till ett eget event som ägde rum under World Beard Day, som går av stapeln den första lördagen i september varje år.

Lanserade egen tidning

Under eventet i Stockholm bjöds det bland annat på en skäggparad och en tävling för barberare, och på kvällen var det dags för en skäggfest, som ska ha fått slut på biljetter efter bara fyra dagar. Beardshop har precis lanserat en egen tidning, "Barbers & Beards Magazine", som ska ha använts för att marknadsföra skäggträffen. 

- Vi jobbar strategiskt med relationsmarknadsföring och portionerar ut nyheter om eventet under flera månader för att skapa ett intresse och få kontinuerliga delningar av eventet. De som köper biljetter visar stolt upp det i sociala medier, säger Andreas Fransson, som ansvarar för eventets sociala medier, i ett pressmeddelande.

Evenemanget, som totalt sett ska ha lockat omkring tusen deltagande män med skägg, hann också med att utse “Årets Barberare 2017” och att prisa en man vid namn David Eriksson för innehavet av “Sveriges snyggaste skägg”. Och uppenbarligen har Beardshop lyckats få genomslag för sitt ambitiösa marknadsföringsupplägg.

Annons
Annons

"Möter gärna kunden IRL"

Efter vinsten ska nämligen David Eriksson ha intervjuats av allt från lokalpress till Reuters, och barberartävlingen har enligt Beardshop ha uppmärksammats av bland andra Al Jazeera och australiensiska nyhetskanaler.

- Vår marknadsföringsstrategi som webbshop är att skapa relationer och gärna möta kunden IRL och få dem att bli våra vänner. Och vi tycker att det blir en extra spännande mix på event när man sammanför Beardshops skäggiga kunder med Barber Suppliers barberarkunder - då hjälper vi våra business-to-business kunder att knyta relationer och få nya kunder till sina salonger, säger Karin Fahlström från Beardshop.se och Barber Supplier Nordic AB.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta