E-marknadsplatsen Sellpy i samarbete med butikskedja

Fyller en lucka i sortimentet.

Marknadsplatsen Sellpy, som samlar in folks gamla kläder och säljer dem i sin nätbutik, gör nu en fysisk satsning tillsammans med butikskedjan Indiska. De båda aktörerna samlas kring begagnade jeans.

- För att tillverka ett par jeans går det åt ungefär 11 000 liter vatten och en betydande mängd kemikalier som tillsätts vid färgning. Detta är en anledning till att jeans inte återfinns i Indiskas sortiment, skriver butikskedjan i ett pressmeddelande.

Annons

"Nytt liv i en ny garderob"

Med hjälp av Sellpy ska Indiska dock erbjuda begagnade jeans och nya matchande kläder från butikskedjan.

- Vi vet att våra kunder gärna matchar våra plagg, som exempelvis tunikor med ett par snygga jeans. Vi vet också att det redan finns många snygga jeans därute som håller en hög kvalitet, och som kan få nytt liv i en ny garderob. Vi är därför oerhört glada över samarbetet med Sellpy och att vi nu tillsammans med våra kunder kan bidra till en ökad återanvändning, säger Karin Lindahl, vd på Indiska.

Fysiskt och digitalt

Rent konkret innebär samarbetet att Sellpy kommer att öppna en shop-in-shop i Indiskas butik på Drottninggatan i Stockholm. Utöver en fysisk närvaro så ska det även finnas en digitala komponent.

- Konceptet lanseras också digitalt, där Indiska kommer att ha en egen vintage shop för jeans hos Sellpy.

Samarbetet mellan Sellpy och Indiska ska pågå under april månad.

Annons