EasySize kartlägger kunderna – varnar för returmissbrukare

Gulnaz Khusainova, VD på EasySize, vill göra det enkelt för kunderna att shoppa kläder på nätet och lätt för e-handlarna att undvika besvärliga kunder.

I höstas kunde vi berätta att företaget EasySize, vars affärsmodell går ut på att minska problemet med returer inom klädhandeln på nätet genom att se till att kunderna får rätt storlek från början, skulle expandera från Danmark till Sverige. Sedan det har det varit ganska tyst om företaget och när vi träffar Gulnaz Khusainova, företagets grundare och VD, får vi en förklaring till varför.

Sedan lanseringen har EasySize märkt att det var alldeles för snävt att bara ha EasySize på själva produktsidan eftersom kunden då aktivt måste välja att använda tjänsten. Efter en del produktutveckling har Gulnaz Khusainova och hennes team nu istället landat i en API-lösning som låter företag använda storlekslösningen EasySize tillsammans med andra tjänster.

Annons

Är egentligen ett "B2B2C-företag"

Som e-handlare kan man till exempel nu använda EasySize tillsammans med ett rekommendationsverktyg eller i samband med riktade mailutskick så att kunderna i större utsträckning erbjuds kläder som passar dem.

- Vi valde att utveckla vår produkt från en storlekslösning till en storleks-API, vilket alltså innebär att man kan använda tjänsten inte bara som ett eget verktyg utan också ovanpå andra tjänster. Allt handlar om att skapa en personaliserad shoppingupplevelse för kunderna, säger Gulnaz Khusainova.

EasySize är alltså i första hand ett B2B-företag som inriktar sig till e-handlare och andra tjänsteföretag. För slutkunden blir tjänsten intressant när han eller hon har handlat i flera butiker som använder EasySize eftersom storleksverktyget då har samlat på sig mer data om vilka storlekar kunden bör beställa.

Gulnaz Khusainova gillar data och ogillar att handla i fysiska butiker - en kombination som ledde till grundadet av EasySize 

- Vi är egentligen ett B2B2C-företag eftersom vår slutkund är en onlineshoppare.

Det enda man som slutkund behöver göra är att berätta vilken storlek man har i sitt favoritplagg och vilket märke det är på det plagget. Sedan räknar EasySize ut vilken storlek man ska beställa i olika nätbutiker. Företaget har expanderat en del sedan i höstas och gick som senaste land in i Frankrike.

- Vi lanserade i Frankrike nu i januari. Det är en väldigt intressant marknad och än så länge går det ganska bra, vi har en del samarbeten med butiker, berättar Gulnaz Khusainova.

Hur många kunder har ni i Sverige?

Annons

- Det vi avslöjar vi inte just nu, och vi håller som sagt på med vissa tekniska förändringar. Vi försöker vara försiktiga och en anledning till det är att marknaden är så nyfiken. Men det är färre än tio kunder i nuläget.

Andra vertyg påminde om att gå till gym

Gulnaz Khusainova har tidigare arbetat bland annat på en bank där hon ansvarade för att samla ihop och analysera data. Hon har länge gillat att shoppa online och säger sig alltid ha sett sig själv som en “datanörd”.

En dag ville hon kombinera sina två intressen för att se hur man skulle kunna förändra modeindustrin med hjälp av att analysera sin data.

- Jag trodde att någon säkert redan hade gjort det här men när jag började med min research visade det sig att de verktyg som fanns var väldigt komplicerade och bad mig ange mått och lämna in bilder och allt möjligt. Sådant får mig mer att tänka på att gå till ett gym snarare än att köpa kläder.

EasySize:s VD lägger en del tid på att undervisa andra företag i hur man kan använda sin data

Många företag skulle enligt Gulnaz Khusainova kunna komma med mycket mer relevanta erbjudanden till sina kunder och i förlängningen tjäna både tid och pengar om de blev bättre på att analysera sin data. Utöver att få vetskap om vilken kundgrupp man faktiskt huvudsakligen har kan man till exempel ta en titt på vilka sociala medier ens kunder använder, vilka tider på dygnet de handlar eller vilken betalmetod de helst använder.

Nytt verktyg kan ge kunder olika priser

Den största utmaningen för EasySize har varit att många e-handlare inte gör detta i dag.

- Jag tror att det är dåliga kunskaper hos butikerna. De har data på olika ställen som inte är ihopsamlad och uppdaterad på ett bra sätt. Ofta när vi pratar med e-handlare måste vi utbilda dem och förklara hur de kan göra istället. Vi har till och med gjort hela integrationen åt kunden och visat hur den går att använda. Oavsett om de vill använda EasySize eller inte så kommer det att bli mycket lättare. Så det har ofta varit en utmaning.

Inom kort ska EasySize lansera en responsiv sida och ett samarbete med både en dansk och en "stor europeisk" betalleverantör, även om Gulnaz Khusainova än så länge är hemlighetsfull med detaljerna. Dessutom kommer EasySize framöver att presentera en tjänst för att analysera vilka kunder som har ett högriskbeteende när det kommer till att returnera saker i stor utsträckning. Med den informationen skulle e-handlarna till exempel kunna välja att inte ge de kunderna fria returer.

- Vi ändrar ju inte priset utan det gör handlaren själv i så fall. Men ärligt talat sägs det att det är nästa trend, med dynamisk prissättning. Beroende på hur värdefull du är som kund kan du få betala mer eller mindre. Men vi vill snarare minska de dåliga kundernas motivation till att returnera saker.

Annons