Annons

EasySize tar danskt provrum till svenska onlinekunder EasySize ska hjälpa kunder att beställa rätt storlek

EasySize tar danskt provrum till svenska onlinekunder

2015-10-15 10:03

Ny tjänst ger sig in i utbudet verktyg för att hitta rätt storlek. Allt för att komma åt problemet med klädreturer inom e-handeln.

Enligt företaget EasySize ligger andelen returer inom den europeiska onlinemodehandeln på mellan 30 och 35 procent, och den största anledningen är att kläderna helt enkelt inte passade. Nu gör företaget EasySize ett försök att komma åt problemet genom att lansera en tjänst som ska hjälpa kunderna att beställa rätt från början. Tjänsten består av en algoritm som analyserar till exempel typen av tyg, hur det är skuret och var plagget har tillverkats för att kunna presentera en lösning som ska passa kunden.

- Vi tror inte att en korrekt storleksbedömning ska göras utifrån vad kunden tror sig ha för storlek, utan hellre ifrån vad kunder har köpt och returnerat tidigare, säger Ieva Smitaite, kommunikationschef på EasySize.

Inga tidskrävande inslag

Enligt egen uppgift har företaget tagits väl emot i hemlandet Danmark, där EasySizes databas nu ska innehålla information om tio procent av kunderna som handlar online.

På vilket sätt skiljer sig EasySize från andra liknande tjänster?

Ieva Smitaite- EasySizes verktyg är väldigt intuitivt och möjligtvis det minst tidskrävande för slutkonsumenten, jämfört med andra storleksverktyg som finns på marknaden. Slutkonsumenten behöver bara skriva in namnet på ett märke och storleken på ett välsittande favoritplagg som han eller hon redan har hemma. Den här informationen finns redan hos kunderna, så det stör inte shoppingupplevelsen att behöva ange de här uppgifterna. Jämfört med andra tjänster kortar vi ner köpprocessen, säger Ieva Smitaite.

Ehandel.se har tidigare skrivit om att andra liknande tjänster har uppdaterats för att kunden ska behöva göra så lite som möjligt. Men enligt Ieva Smitaite har EasySize flera fördelar gentemot sina konkurrenter. Förutom att kunden inte behöver lägga ner så mycket tid, krävs inte heller några registreringar och tjänsten ska vara lätt att integrera med många olika butiker. Dessutom ska tjänsten vara baserad på dynamiskt uppdaterad information om beställningar och returer, vilket underlättar när tjänsten ska anpassas till nya märken och nya marknader, enligt företaget.

Annons
Annons

Hur ska ni göra för att nå ut till svenska konsumenter?

- Svenska konsumenter är bland de mest aktiva inom europeisk modehandel online. Vi ser stor potential i att hjälpa e-handlare att ge de här kunderna en tydligare köpupplevelse och samtidigt spara pengar genom färre returer. Vi arbetar för närvarande med att kontakta svenska butiker för att se hur vi kan hjälpa dem, säger Ieva Smitaite.

EasySize ska redan fungera ihop med 500 svenska märken, och företaget har enligt Ieva Smitaite kontrakt med ett antal svenska onlineföretag. Vilka de är kommer att presenteras senare i år.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta