Efter brotten: PostNord inför säkrare e-handelsleveranser

Säkerhetschefen om vad postföretaget gör för att undvika fler spektakulära brott mot chaufförer och bilar.

Den senaste tiden har ett flertal incidenter inträffat i samband med PostNords fordon. Det har handlat om avancerade stölder mitt i farten och rånade lastbilar, bara för att nämna några av de allvarligaste händelserna. Vi passade på att fråga postföretaget vad de tror att händelserna beror på och hur de jobbar för att förbättra säkerheten.

LÄS ÄVEN:

Annons

Gillrade fälla i lastbil och tog pakettjuvarna på bar gärning

PostNord-bil kapad av rånare - jagas av polis

Den som kan säkerhetsfrågorna bäst på PostNord är Alexis Larsson, som är företagets chef för säkerhet och reklamationer. Och han har en ganska så genomtänkt uppfattning om vad det är som gör att hoten och brotten mot logistikbranschen som helhet, och därmed även mot PostNords personal, har ökat.

- Min uppfattning är att kontanterna i samhället minskar, men att de kriminellas behov av pengar inte gör det. Och det gör att man försöker tillskansa sig sådant som är enkelt att omsätta till pengar, vilket ofta är gods som folk kan tänkta sig att köpa vid sidan om, framför allt då elektronik såsom mobiltelefoner och surfplattor.

Stulen elektronik säljs även utrikes

Alexis Larsson menar att även vissa märkeskläder samt tobak är vanliga byten som tjuvar och kriminella försöker komma över, även om elektronikstölder är det som PostNord själva märker av mest.

- Det finns absolut en marknad för sådana produkter och de säljs både inrikes och utomlands.

Ibland får man känslan av att de värdetransportrån som var populära bland kriminella gäng för några år sedan, nu har blivit betydligt mer riskabla att utföra och dessutom ger sämre resultat, eftersom säkerhetsföretagen ökat sin riskmedvetenhet. Stämmer det?

- Det är precis så det är. Samhället går mot att bli kontantlöst och guld- och klockbutiker är väldigt välskyddade. Då ger sig kriminella som är i behov av pengar på andra arenor, varav stölder av och bedrägerier med e-handelspaket dessvärre är ett område.

Annons

Alexis berättar att andra populära metoder, som i synnerhet förekommer i anslutning till e-handeln, är olika bedrägerier. Det kan handla om att beställa något i någon annans namn, om att någon hämtar ut paket med en stulen ID-handling eller med en falsk handling av något annat slag. För att åtgärda problemet har PostNord ett arbete som pågår på flera nivåer.

- Vi gör en del saker proaktivt, bland annat om vi upptäcker något som kan vara bedrägligt. Man ska komma ihåg att bedrägeriet börjar redan vid beställningen. Det innebär också att butiken som säljer något måste ta ett större ansvar när det gäller just bedrägerier. De måste försäkra sig om att dem de handlar med är dem de utger sig för att vara.

Är det många e-handlare som inte tar det ansvaret?

- Jag skulle säga att det varierar inom branschen. Vissa är väldigt duktiga, andra behöver göra mer. Någon kanske tycker att det är toppen när de lyckas sälja tio mobiler till samma gubbe, medan en annan butik blir misstänksam och anar ugglor i mossen.

“Enkelhet ökar risken för bedrägerier”

Alexis tror att de e-handlare som är större och har mer resurser av naturliga skäl också är bättre på att kontrollera kunderna. Det bästa tycker han vore om alla som e-handlar måste identifiera sig innan köpet kan gå igenom.

- Mobilt BankID är en jättebra lösning, framför allt när kunden betalar i förskott. Sen förstår jag att det innebär en stor utmaning för e-handlarna, eftersom de samtidigt vill göra betalningen så enkel som möjligt. Men har man det för enkelt så ökar risken för bedrägerier, man måste hitta en gyllene medelväg. 

Några som han menar hittat just en lösning är Klarna.

- Klarna begär in ganska mycket uppgifter och är jätteduktiga på att verifiera att det är rätt person som står för köpet, samtidigt som de lyckas hålla processen snabb, så att säga.

Chaufförer blir misstänksamma

Han berättar att det händer att PostNord får i uppdrag att leverera försändelser som chaufförerna blir misstänksamma på.

- Det är klart att om vi får tio paket som vi tror är datorer och dessa ska levereras till ett garage i en förort utan synbara tecken på att det förekommer någon verksamhet med datorer på den adressen, då undrar vi ju om allt gått rätt till.

Vad kan ni som leverantör göra när sådant händer?

- Vi gör en kontroll och kollar med avsändaren om de fortfarande vill leverera varorna dit och vi har också ett väldigt nära samarbete med polisen. Men vår uppgift är att leverera från punkt A till punkt B, men om det låter konstigt så kollar vi upp det och vi pratar mycket säkerhet med vår personal. Men att förhindra den här typen av brott är egentligen inget som ingår i vårt uppdrag. Det ligger på avsändaren, alltså e-handlaren.

Skulle ni ändå inte ha kunnat ta ett större ansvar för att inte leverera varor som inte köpts på ett hederligt sätt?

- Problemet är att bedragarna kan välja vilket garage som helst och byta leveransplatser med jämna mellanrum för att inte vara på samma ställe. De kriminella är smarta och byter ofta modus och angreppssätt. Vi ska heller inte utföra kontroller av en försändelse för att se om något är stöldbegärligt, utan vårt jobb är att leverera.

Stulna mobiler spärras helt

Men trots att PostNord menar att det i huvudsak är e-handlarnas uppgift att kontrollera vad de skickar och till vem, så har företaget avancerade metoder för att stoppa stöldgods från att spridas. En av dessa är möjligheten att spärra mobiltelefoner som stulits från sina ägare och skickats med posten.

- Om en mobil som fraktats med oss visar sig vara stulen så kan vi få den spärrad hos operatören. Vi spärrar alla enheter som är möjliga att spärra och då blir de omöjliga att använda inom Sverige och i delar av EU eftersom spärren kopplas till mobilmaster. Dock spärras de inte på en gång, men så fort som möjligt. Vill man få telefonen avspärrad igen så får man höra av sig till PostNord, säger Alexis Larsson.

Och för inte så länge sedan skedde alltså den uppmärksammade stölden, där ett gäng unga män tog sig in i en av PostNords bilar under pågående färd. Tjuvarna stal vad de kom åt, för att sedan hoppa ner på motorhuven på sin egen flyktbil, som en annan medlem i ligan framförde precis bakom PostNord-bilen. 

"Ingen trodde på mig"

PostNord hade under en tid upptäckt att saker stals ur deras bilar på den aktuella sträckan. Alexis Larsson hade hört talas om att detta tillvägagångssätt förekommit i andra nordeuropeiska länder under flera år, och det gjorde honom misstänksam.

- Det var ingen som trodde på mig när jag sa att det kan vara såhär det går till när paketen försvinner. Men vi specialbyggde en mobil kameraplattform för att kunna ha 100 procent koll på godset under färden. Och då kunde vi se att det var precis så det gick till.

Chauffören inte inblandad

Han vill samtidigt passa på att avfärda alla misstankar om att någon av företagets egna chaufförer skulle vara inblandade i brottet.

- Vissa har sagt att chauffören är involverad, men han har aldrig ens sett bilen bakom när den närmar sig. Han vet heller inte vad det är för gods i bilen eftersom han inte har tittat i lasten. Han får transporten färdigpackad på en lastplats och har inget med brottet att göra.

Tack vare att Alexis Larsson stod på sig i att vilja ta reda på vad som pågick kunde polisen efteråt gripa flera personer, som sedermera visade sig vara rumänska medborgare. Alexis tror att männen som utförde stölden kan ha fått uppdraget i uppgift och misstänker att det inte är första gången de genomför den typen av brott.

- Det finns tyvärr nätverk som opererar runt om i Norden och för vår del handlar det om att ligga steget före och tänka ut vad tjuvarna kommer att göra härnäst. 

Hoten allt grövre

Men det finns förstås också händelser som inte går att förutse. En sådan var när en PostNord-chaufför för några veckor sedan rånades på hela sin lastbil mitt på ljusa dagen i en förort till Göteborg. Från PostNords sida menar man att antalet hot mot chaufförerna inte har ökat i mängd, men däremot blivit grövre i takt med att samhällsklimatet har blivit tuffare. I vissa fall rör det sig om mindre förseelser, som att någon helt sonika sätter sig på brevbärarens moped och vägrar att flytta på sig.

- Det kan även förekomma att någon har en kniv, men att det finns vapen inblandade är generellt ovanligt. Men i och med att brotten blir grövre tror jag att vi tyvärr kommer att se mer av detta i framtiden.

Vid lastbilsrånet använde rånaren ett pistolliknande föremål, varför chauffören inte hade mycket att sätta emot. För att minimera risken för liknande händelser utbildar PostNord kontinuerligt sina anställda i hur de ska agera just i samband med grövre hot och brott.

"En ganska misslyckad stöt" 

Även olika former av tekniska skydd för både chaufförer och fordon ses över och Alexis Larsson tror att det kan bli aktuellt med dubbelbemanning i vissa områden och under vissa tider på dygnet. Från PostNords sida har man sett ett tydligt mönster i när den grövre brottsligheten inträffar.

- Det är ju ganska lite rån på förmiddagarna, för då ligger kriminella och "småbus" och sover. Ofta rör det sig om ungdomsgäng som ägnar sig åt olika tillfällighetsbrott. Angående det som hände i Göteborg har vi ingen anledning att misstänka att det var särskilt planerat. Lasten innehöll vanliga e-handelsvolymer och hade väldigt lite teknik. Snarare var det mest kläder och böcker, så för rånarnas del var det en ganska misslyckad stöt.

Hur ser ni på risken att någon stjäl en lastbil för att exempelvis begå ett terrorbrott?

- Den finns ju tyvärr, även om den är liten. Vi har en väldigt stor fordonsflotta och alla våra nya tyngre fordon är försedda med automatbroms. Det innebär att om det dyker upp ett hinder framför bilden så bromsar den av sig själv, vilket gör att det exempelvis även blir svårt att råka köra över en cyklist. Våra äldre lastbilar har tyvärr inte den funktionen, men alla fordon som byts ut kommer att ha det i framtiden. Vi välkomnar även detta som en standard i branschen och hoppas att det blir så. Man kan inte sälja fordon som kan köra över hinder hur som helst med tanke på hur världen ser ut idag.

Hur ser ni på risken att någon anställd trots allt skulle kunna bli inblandad i ett brott, även om ni inte sett detta hittills?

- Den risken finns också. Vi har 20 000 anställda och därtill en viss rotation i personalstyrkan, så det är oundvikligt att viss kunskap finns “ute på stan”, så att säga. Men vi gör kontroller av alla vi anställer och utvärderar alla parametrar för att minimera risken för att det sker.

Annons