Annons

Efter första Meet Magento i Sverige: Johan Liljeholm, Nordic Web Team

Efter första Meet Magento i Sverige: "Nästa år drar vi 400"

2016-03-15 11:14

Drygt 300 besökare när det första officiella Meet Magento Sweden ägde rum i Stockholm.

Under måndagen samlades över 300 personer på Quality Hotel Globe i Stockholm för att delta i vad som enligt arrangören Nordic Web Team ska vara Sveriges första Meet Magento-event. Open Source-plattformen Magento är tillsammans med Prestashop och WooCommerce enligt Ehandelsindex den populäraste bland svenska e-handlare, och eventet lockade studenter, företagare, entreprenörer och leverantörer som alla kom för att få lära sig det senaste om plattformen, få in en fot i branschen eller knyta kontakter för eventuellt fortsatt samarbete.

- Intresset har varit jättestort. Alla är här, säger Johan Liljeholm som är Meet Magento organizer och i vanliga fall senior e-commerce advisor på Nordic Web Team.

PJ Utsi på Vaimo pratade om Magento och omnikanal

Enligt Nordic Web Team var måndagens event första gången Meet Magento anordnades i Sverige. Att det inte har skett tidigare ska enligt arrangören bero på att Meet Magento Association tidigare haft svårt att hitta någon de vill samarbeta med. I år ägde ett 20-tal presentationer rum på två scener, varav den ena var inriktad på development och den andra på business.

- Man kör lokala anpassningar för att det ska fungera. Det här är ett Meet Magento som är helt på engelska för att publiken förstår engelska väldigt bra. Sen har vi ju svenska speakers som blir som någon form av lokal anpassning, berättar Johan Liljeholm.

Meet Magento Sweden ägde rum på Quality Hotel Globe

Att Magento är en open source-plattform innebär att alla som arbetar med den kan göra förändringar i den, och om de blir populära kan fler ta efter och använda samma uppfinning. Eftersom plattformen är öppen för alla att göra programändringar för eget bruk i, behöver till exempel e-handlare inte oroa sig över att deras leverantör av någon anledning inte skulle kunna fortsätta att sköta plattformen åt företaget ifråga. Det finns nämligen andra i det så kallade communityt som i så fall kan ta över.

Johan Liljeholm minglar med Gulnaz Khusainova som är VD på EasySize

- Communityt är egentligen oslagbart. Plattformen har 400 utvecklare och sen har vi solutionspartners över hela världen, och du har tusentals utvecklare som arbetar på plattformen. Och att den är framtidssäkrad. Communityt ser till att den fungerar både för enterprise och mindre bolag.

Varför är det bra att ses och nätverka såhär?

- På Magentoplattformen vinner alla på att dela på kunskap. Det är så communityt växer och blir större. I dag är första gången i Sverige som alla Magentoleverantörer träffas och nätverkar.

Under dagen bjöds gästerna på bland annat lunch och eftermiddagsfika

Annons
Annons

Föredragen för dagen, som bestod av både svenska och internationella representanter, bjöd på talare från bland andra Klarna, Gymgrossisten, Vaimo och NA-KD som alla gav exempel på hur man kan arbeta med Magento.

Men dagen innehöll också presentationer från personer som gav en inblick i helt andra ämnen. Till exempel tipsade grundaren av EasySize, Gulnaz Khusainova, om hur företag kan använda sin data för att knyta till sig sina kunder och i förlängningen sälja mer, och Guido Jansen, som är Chief Psychology Officer på Euroflorist berättade om fördelarna med att ta hänsyn till människors undermedvetna när man jobbar med e-handel. Ehandel.se fick exklusiva intervjuer med både Gulnaz Khusainova och Guido Jansen, så mer information om hur de jobbar kommer att presenteras på sajten inom kort.

Mjukglassmaskinerna som fanns på plats gjorde stor succé 

Enligt Nordic Web Team drog gårdagens event något fler besökare än beräknat, och Johan Liljeholm är säker på att Meet Magento Sweden nu kommer att bli ett återkommande evenemang.

- Ja, nu kommer det att bli återkommande varje år. Till en början en gång om året. Förändringen blir i så fall att det istället växer till omfatta två dagar. Det är så det brukar vara på de andra Meet Magento.

Hur stor publik kan ni locka nästa år, tror du?

- Då drar vi 400 besökare, lovar Johan Liljeholm.

Ehandel.se (Johanna Allhorn och Zophia Karlsson) var givetvis på plats

Fler bilder: Popcorn, mingel och plattformar på Meet Magento Sweden

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta