Elektronikjätten ger köpladorna en makeover för 80 miljoner

Satsar på trä och e-handel.

Det ska bli trevligare att besöka Media Markts varuhus. Detta meddelar företaget idag när man tillkännager en ommöblering för 80 miljoner kronor i sina fysiska varuhus. Totalt är det 18 av elektornikjättens 27 varuhus som ska få en makeover.

- Vi framtidsanpassar våra varuhus och vårt nya varuhuskoncept innebär en successiv implementering av MediaMarkts internationella koncept med mer interaktivitet, mer digital kommunikation i varuhusen och en tydlig koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen, säger Media Markts vd Per Kaufmann i ett pressmeddelande.

Annons

Omfördelning mellan butik och e-handel

Varuhusen ska ljusas upp med mer öppna ytor samtidigt som e-handeln ska få en större plats. Det ska även bjudas på “inslag i trä för att mjuka upp känslan”.

- Detaljhandelskartan ritas om och samspelet mellan fysiska varuhus och webbhandel blir ännu viktigare. Vi har gjort en lyckad resa med vår webbhandel men våra varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna och möjligheten att testa och uppleva produkterna fysiskt, säger Per Kaufmann.

Den totala ytan på butikerna kommer i samband med makeovern att minskas något. De olika temaområdena som telekom, skönhet och hälsa, gaming, bärbart ljud och hörlurar samt inbyggnadsvitvaror kommer dock att få mer fokus än tidigare.

Det ska även ske "en viss omfördelning" mellan varuhus och webbshop. I varuhusen ska man lyfta fram det som har störst efterfrågan bland kunderna.

Annons