Elgigantens omnikanal kommer gå varm i julhandeln

Över 50 procent av Elgigantens kunder väntas beställa via nätet under julhandeln.

Elgiganten som satsar fullt ut på sitt omnikanalskoncept med collect@store och samma priser i butik som på nätet väntar sig ett nytt julrekord.

- Allt sammantaget räknar vi med en försäljningsökning på 7 procent och nytt julhandelsrekord, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Annons
Annons

Hämta i butik över 50 procent

Ökningen inom e-handeln väntas dock bli högre än i de andra kanalerna. Speciellt när det kommer till de som beställer eller bokar varan på nätet för att sedan hämta upp den i butik, något Elgiganten kallar collect@store.

- Nio av tio kunder kollar in sortiment, priser och tillgång på hemsidan innan de åker till ett varuhus och 50 procent väljer dessutom att boka produkten via tjänsten collect@store. Den andelen tror vi kommer att öka ännu mer under julhandeln, säger Niclas Eriksson.

"Den bästa tiden på året"

Närmast ligger förstås Black Friday, den 27 november, och Niclas Eriksson tror att rea-dagen i år kommer slå alla rekord.

- Den 27 november rivstartar vi årets julhandel med Black Friday och vi förväntar oss att det blir den största handelsdagen på hela året. Vi har en otroligt hektisk och rolig period framför oss – det här är den bästa tiden på året, avslutar Niclas Eriksson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!