Ellos HR-chef: ”Omställning kräver ny kompetens”

Ellos HR-chef Johnny Eriksson talar ut om att ställa om från postorderjätte till e-handelsaktör.

Ellos resa från postorder till e-handel har pågått i flera år. Redan för två år sedan meddelade företaget att den klassiska katalogen skulle fasas ut och tidigare i år stod det klart att det anrika postorderföretaget skulle säga upp ett 50-tal personer för att istället anställa personer med digital kompetens som skulle föra bolaget framåt. Förändringen ansågs nödvändig för att möta behoven på marknaden.

- Att ställa om från en katalogbaserad organisation till e-handel är en betydande förändring och det har påverkat stora delar av företaget. En del personer som arbetat med tryckt media har fått lämna. Kommunikationen i kunderna sker i nya kanaler vilket innebär färre telefonsamtal och därmed lägre resursbehov inom kundcenter. Omställningen har också resulterat i ett flertal mindre projekt för att rationalisera och effektivisera olika funktioner i företaget, vilket påverkat bemanningen, säger Johnny Eriksson, som är HR-chef för Ellos Group där Ellos, Stayhard och Jotex ingår.

Annons

Kunde man inte ha utbildat den befintliga personalen för de nya rollerna?

- Jo, självklart tittar vi hela tiden på kompetens- och personalutveckling och vi har genom åren jobbat mycket med internutbildningar. Många medarbetare har kunnat göra karriär och fått nya tjänster. Men när man gör en omställning av den här magnituden krävs det också att man får in helt ny kompetens, och det har tyvärr inneburit att vissa fick lämna.

Johnny Eriksson beskriver det som en utmaning att hitta lämplig personal till Ellos. Framöver ser han behov av nyrekryteringar inom framför allt tre områden: IT/teknik, marknadsföring och försäljning samt kreativa yrken som webbdesign och AD-copy.

Öppnar för distansjobb

Men branschen är i ständig förändring och många av de specialistkunskaper som eftersöks är helt enkelt inte alltid så förekommande på arbetsmarknaden. Johnny Eriksson är positiv till att Ellos Group ställer upp som gästföreläsare på e-handelsutbildningar och bjuder in studenter på studiebesök. Han anser att praktik är oerhört viktigt om utbildningarna och företagen ska kunna nå fram till varandra framöver.

- Praktik tror jag är en av nycklarna i detta. Det gör att man kommer närmare arbetslivet och en potentiell arbetsgivare.

Ellos har sedan starten 1947 haft sin verksamhet i Borås, en stad som gärna vill profilera sig själv som ett e-handelscentrum i Sverige. Johnny Eriksson ser fortsatta fördelar med att finnas kvar i hemstaden även om det kanske hade varit lättare att hitta personal i storstäderna, kanske framför allt i Stockholm.

- Borås är i grunden en handelsstad och det vi jobbar med nu, e-handel och handel i allmänhet, är en del av vårt fundament. Så det finns en väldigt bra bas som ger oss förutsättningar att fortsätta att växa i Borås, säger han.

Men hade ni kunnat överväga att flytta åtminstone delar av företaget för att finnas där kompetensen finns?

Annons

- Det är ingenting vi har på agendan överhuvudtaget. Vi är väldigt nöjda med att finnas i Borås. Det ger oss väldigt bra förutsättningar för att verka. Vi får inte glömma bort att vi har en lång historia inom textilindustrin som är relevant än i dag för vår del. Sen tror jag att man får vara pragmatisk. Hittar man en specifik spetskompetens i en annan geografisk region så får man titta på distanslösningar med allt vad det innebär.

Annons