Annons

Ellos-reklam frias - Reklamen ovan är inte könsdiskriminerande, enligt Reklamombudsmannen

Ellos-reklam frias - "sexobjekt" var inte diskriminerande

2018-01-05 09:15

Sveriges Kvinnolobby går bet.

Två av Ellos reklamaffischer har friats av Reklamombudsmannen med motiveringen att de inte kan anses könsdiskriminerande. Affischerna föreställde två olika kvinnliga modeller som poserade i underkläder som säljs av e-handelsföretaget.

"Objektifierande och sexualiserande"

Bägge reklamerna har anmälts till stiftelsen av intresseorganisationen Sveriges Kvinnolobby, som anser att reklamerna framställer kvinnor på fel sätt.

- Enligt anmälaren är reklamen objektifierande och sexualiserande eftersom kvinnan och hennes kropp är i fokus för bilden snarare än produkterna som marknadsförs. Reklamen bidrar till och upprätthåller en stereotyp fram­ställning av kvinnor som objekt, objekt som är till för att betraktas. Att reklamen syns i storformat på en tunnel­baneperrong bidrar till sexualisering av det offentliga rummet, sammanfattar RO.

Vill inte visa kläderna på en galje

Den bilden delas dock inte av Ellos, som tvärt om menar att de jobbar aktivt med att inte framställa modellerna som "utmanande".

Annons
Annons
- Annonsören säljer bland annat underkläder för kvinnor. Från tid till annan görs även marknadsföring för under­kläderna. När annonsören gör det vill denne gärna visa kläderna på modeller. Att visa underkläderna på en galge istället för på människor som förväntas bära kläderna känns främmande för annonsören. När denne visar underkläder på modeller är man noga med att modellerna samt bilden som helhet inte ska vara för utmanande och väcka anstöt hos mottagarna, ska Ellos ha skrivit i sitt yttrande till RO.

"Kan anses kränkande"

Reklamombudsmannen verkar dock delad i sakfrågan och konstaterar att modellen förvisso kan anses framställd som ett sexobjekt, eftersom hon är klädd i underkläder. Detta är dock berättigat, då bilden har en tydlig koppling till produkten som marknadsförs, skriver stiftelsen.

- Inte heller miljön eller kvinnans pose framställer henne på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför inte könsdiskriminerande och den strider därmed inte mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler, fortsätter RO och friar därmed bägge de anmälda reklamerna.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta