En fjärdedel av nätbutikerna använder nu Instagram

Mark Zuckerbergs möjligheter att mjölka e-handlarna på pengar ökar.

Det var nästan exakt ett år sedan vi tittade närmare på svenska e-handlares sociala förbindelser, helt enkelt hur många e-handlare som via sin nätbutik länkar till olika sociala nätverk.

Facebook ohotad etta

Då som nu kommer det förmodligen inte som en överraskning att Facebook dominerar totalt. Vi har använt de nära 4000 nätbutiker vi har finansiell data på i Ehandelsindex och bland dem är det 63 procent som använder sig av Facebook, ungefär samma siffra som föregående år.

Annons

Facebook följs av YouTube där många förstås bara lägger upp sina produktvideor medan andra engagerar sig mer i communityn. 30 procent av e-handlarna har i alla fall en koppling till YouTube, även det ungefär samma som 2015.

Instagram snart nummer två

Den största förändringen hittar vi hos Instagram. Instagram har ökat ifrån 18 procent till att en fjärdedel av e-handlarna, 25 procent, idag använder sig av nätverket. Om tillväxten fortsätter kan Instagram ta plats nummer två inom bara ett år.


(Primära e-handlare vi har bolagsdata på i Ehandelsindex, 3918st)

En nyhet som förmodligen gör Facebook glada då de även äger Instagram och därmed har ett järngrepp om svenska e-handlares sociala förbindelser.

Twitter och Pinterest ligger kvar på 20 respektive 12 procent av svenska e-handlare som länkar dit.

Snapchat fortfarande ovanligt

Snapchat var inte med i vår undersökning förra året men i mars i år tog vi en titt på det mycket hypade sociala nätverket för "unga". Då kunde vi konstatera att Snapchat gjort entré men att det var färre än en procent som flaggade för Snapchat på sin e-handelssajt.

Antalet e-handlare som "länkar" till Snapchat har sedan dess ökat men når fortfarande inte över en procent.

På tal om nykomlingar på scenen så har analysavdelningen upptäckt att flera e-handlare faktiskt använder Vimeo vilket är en konkurrent till YouTube.

Annons

- I Ehandelsindex har vi börjat analysera hur många som använder sig av Vimeo så nästa gång vi gör en liknande undersökning hoppas vi ha med även dem, säger Joakim Andersen.

Annons