En månads försäljning i sjön efter hamnkonflikten

"Har kostat oss väldigt mycket".

Ehandel.se har följt hamnkonflikten i Göteborg i flera artiklar. En konflikt som tidigt sades skapa problem för e-handlare. Nu rapporterar Arbetsmarknadsnytt om ett konkrett fall där en handlare hamnat i kläm.

Hobbex, som under första halvåret gjorde om hela sin e-handel för att avspegla en ny och mer teknikinriktad verksamhet, har förlorat stort på hamnkonflikten.

Annons

- Vi har tappat ungefär en månads försäljning. Det har kostat oss väldigt mycket, säger affärsutvecklingschef Tobias Bjurhall, till Arbetsmarknadsnytt.

Eftersom företagets huvudkontor och lager ligger i e-handelsstaden Borås så är det naturligt att ta leveranserna via Göteborgs hamn. I och med företagets nya koncept har man även bytt ut stora delar av sitt sortimentet och därmed tagit in en hel del nya varor från Asien.

Ett slag i magen

Dessa leveranser har nu försenats rejält eller fastnat i Göteborgs hamn. Ungefär hälften av företagets varor sägs komma ifrån Asien. Ett varuflöde som legat efter med en månad eller mer under hamnkonflikten.

- Vi trodde verkligen inte att en sån här sak skulle kunna hända. Det är ett slag i magen för ett litet företag som vårt, säger Tobias Bjurhall.

Den senaste tiden ska varuflödet ha lättat upp men företaget känner fortfarande effekterna av hamnkonflikten.

Annons