Annons

En snygg förpackning kan öka din försäljning

En snygg förpackning kan öka din försäljning

2016-08-05 15:09

Sex av tio skulle skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad.

Kvaliteten på produkten spelar så klart en stor roll för hur väl man lyckas som e-handlare, men hur den förpackas kan vara minst lika viktigt. Åtminstone om man ska tro en ny rapport framtagen av Dotcom Distribution.

Enligt deras undersökning svarade 60 procent av alla tillfrågade att de skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad. Något som innebär att en majoritet av ens kunder skulle kunna agera ambassadörer för varumärket genom att sprida sitt köp på exempelvis Facebook och Instagram.

Facebook ohotad etta

Som vi vet sedan tidigare spelar sociala medier en allt större roll för e-handlarnas försäljning, precis som rekommendationer från vänner, så det kanske kan vara på sin tid att se över hur man förpackar sina varor. Om man inte redan gjort det vill säga.

Annons
Annons

Och då inte bara på ett sådant sätt att de kommer fram till köparen hela och rena. Hur produkten presenteras är enligt Dotcom av stor betydelse för hur varumärket uppfattas och om kunden ska sprida ordet vidare eller ej.

Rapporten visar också att Facebook är det mest populära sociala mediet för att dela med sig av sina köp, 84 procent, följt av Twitter, 32 procent. Instagram kniper den sista pallplatsen med Youtube och Pinterest kommer på fjärde respektive femte plats när det gäller att visa upp nätköp för sina vänner.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta