Annons

En snygg förpackning kan öka din försäljning

En snygg förpackning kan öka din försäljning

2016-08-05 15:09

Sex av tio skulle skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad.

Kvaliteten på produkten spelar så klart en stor roll för hur väl man lyckas som e-handlare, men hur den förpackas kan vara minst lika viktigt. Åtminstone om man ska tro en ny rapport framtagen av Dotcom Distribution.

Enligt deras undersökning svarade 60 procent av alla tillfrågade att de skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad. Något som innebär att en majoritet av ens kunder skulle kunna agera ambassadörer för varumärket genom att sprida sitt köp på exempelvis Facebook och Instagram.

Facebook ohotad etta

Som vi vet sedan tidigare spelar sociala medier en allt större roll för e-handlarnas försäljning, precis som rekommendationer från vänner, så det kanske kan vara på sin tid att se över hur man förpackar sina varor. Om man inte redan gjort det vill säga.

Annons
Annons

Och då inte bara på ett sådant sätt att de kommer fram till köparen hela och rena. Hur produkten presenteras är enligt Dotcom av stor betydelse för hur varumärket uppfattas och om kunden ska sprida ordet vidare eller ej.

Rapporten visar också att Facebook är det mest populära sociala mediet för att dela med sig av sina köp, 84 procent, följt av Twitter, 32 procent. Instagram kniper den sista pallplatsen med Youtube och Pinterest kommer på fjärde respektive femte plats när det gäller att visa upp nätköp för sina vänner.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

2
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta