Annons

En snygg förpackning kan öka din försäljning

En snygg förpackning kan öka din försäljning

2016-08-05 15:09

Sex av tio skulle skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad.

Kvaliteten på produkten spelar så klart en stor roll för hur väl man lyckas som e-handlare, men hur den förpackas kan vara minst lika viktigt. Åtminstone om man ska tro en ny rapport framtagen av Dotcom Distribution.

Enligt deras undersökning svarade 60 procent av alla tillfrågade att de skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad. Något som innebär att en majoritet av ens kunder skulle kunna agera ambassadörer för varumärket genom att sprida sitt köp på exempelvis Facebook och Instagram.

Facebook ohotad etta

Som vi vet sedan tidigare spelar sociala medier en allt större roll för e-handlarnas försäljning, precis som rekommendationer från vänner, så det kanske kan vara på sin tid att se över hur man förpackar sina varor. Om man inte redan gjort det vill säga.

Annons
Annons

Och då inte bara på ett sådant sätt att de kommer fram till köparen hela och rena. Hur produkten presenteras är enligt Dotcom av stor betydelse för hur varumärket uppfattas och om kunden ska sprida ordet vidare eller ej.

Rapporten visar också att Facebook är det mest populära sociala mediet för att dela med sig av sina köp, 84 procent, följt av Twitter, 32 procent. Instagram kniper den sista pallplatsen med Youtube och Pinterest kommer på fjärde respektive femte plats när det gäller att visa upp nätköp för sina vänner.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta