Annons

En snygg förpackning kan öka din försäljning

En snygg förpackning kan öka din försäljning

2016-08-05 15:09

Sex av tio skulle skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad.

Kvaliteten på produkten spelar så klart en stor roll för hur väl man lyckas som e-handlare, men hur den förpackas kan vara minst lika viktigt. Åtminstone om man ska tro en ny rapport framtagen av Dotcom Distribution.

Enligt deras undersökning svarade 60 procent av alla tillfrågade att de skulle dela en produktbild på sociala medier om de gillade hur varan var förpackad. Något som innebär att en majoritet av ens kunder skulle kunna agera ambassadörer för varumärket genom att sprida sitt köp på exempelvis Facebook och Instagram.

Facebook ohotad etta

Som vi vet sedan tidigare spelar sociala medier en allt större roll för e-handlarnas försäljning, precis som rekommendationer från vänner, så det kanske kan vara på sin tid att se över hur man förpackar sina varor. Om man inte redan gjort det vill säga.

Annons
Annons

Och då inte bara på ett sådant sätt att de kommer fram till köparen hela och rena. Hur produkten presenteras är enligt Dotcom av stor betydelse för hur varumärket uppfattas och om kunden ska sprida ordet vidare eller ej.

Rapporten visar också att Facebook är det mest populära sociala mediet för att dela med sig av sina köp, 84 procent, följt av Twitter, 32 procent. Instagram kniper den sista pallplatsen med Youtube och Pinterest kommer på fjärde respektive femte plats när det gäller att visa upp nätköp för sina vänner.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta