Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i e-handeln

Elgiganten såg resultat av förra årets förändringar redan under det nya årets första månad.

Även små förändringar kan ge stora resultat. Det vet man på Elgiganten, där man under 2016 förändrade webbutiken för att underlätta för kunderna. Produktpresentationen blev mer överskådlig och köpprocessen förenklades.

Kraftig tillväxt under årets första månad

Efter att den första månaden under 2017 sammanställts kan kedjan nu skåda resultatet: 20 procents högre konverteringsgrad av besökarna och hela 38 procent mer försäljning jämfört med samma månad förra året.

Annons

Men enligt Elgigantens VD Niclas Eriksson handlar framgångarna för företagets e-handel också om en positiv trend för näthandel i allmänhet.

- Vi ser en stark digital trend i försäljningen, men också ett nära samband mellan försäljningen på nätet och i våra varuhus. I motsats till vad man kan tro så visar siffrorna att en stark näthandel leder till en ökad försäljning även i varuhusen. Med den utvecklingen i ryggen känns vår flerkanalslösning som en stor konkurrensfördel när kunderna ska handla sin hemelektronik, men också som ett krav för fortsatt överlevnad, säger han i ett pressmeddelande.

50 procent av internetordrar hämtas i butik

Och just omnikanallösningar har gjort att allt fler kunder först bokar sina produkter online, för att sedan hämta upp dem i butik inom endast några timmar.

- Kunderna vill ha alternativa leveransmöjligheter med snabb tillgång till sina nya produkter. Under januari var 50 procent av alla internetordrar click & collect och den andelen ökar kontinuerligt relativt den ökade e-handeln, säger Niclas Eriksson.

Ny betallösning på gång

Då förändringarna av e-handeln gett mersmak hos kunderna, så kommer företaget under 2017 att fortsätta med förändringsarbetet. Fokus kommer att ligga på att förenkla köpprocessen i samtliga kanaler. Och snart lanseras en ny betallösning. 

- Inom kort kommer vi att lansera både en ny betalningslösning på nätet och ytterligare ett leveransalternativ som knyter samman e-handeln med de fysiska butikerna samtidigt som vi fortsätter att utveckla vårt butikskoncept, avslutar Niclas Eriksson.

LÄS ÄVEN: Elgigantens hemliga knep: automatisera mera

Annons
Annons