Annons

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln Stor spänning inför H&M:s delårsrapport som släpps imorgon

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

2017-06-28 15:19

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Bara för drygt en vecka sedan kunde vi berätta att H&M går kräftgång på börsen, och har gjort så sedan årsskiftet. I början av juni kunde vi dessutom berätta att H&M:s e-handel enligt uppgift omsätter 20 miljarder årligen. Den siffran har dock aldrig bekräftats officiellt från företaget och nu stiger förväntningarna på att en sådan uppgift ska offentliggöras.

Imorgon presenteras nämligen företagets delårsrapport och nu hoppas många att företaget ska redovisa hur det går för e-handeln.

- Jag tror inte att man ska ha så höga förväntningar, H&M har en historik av att vara sparsmakade med sin information. Men jag hoppas man tar upp hur e-handeln går, säger exempelvis Joakim Barnold, sparekonom på Nordnet, till Expressen.

“Hoppas man tar upp hur e-handeln går”

Han menar att den senaste tidens motgångar kan tyda på att framgångssagan för den svenska klädjätten nu är över. Enda räddningen är troligen att företaget lyckas omfamna e-handeln.

- Det har att göra med att hela branschen är i förändring när e-handeln nu verkligen börjar ta fart. Det är svårt att se hur stor del av den H&M kommer att ha.

Aktien har fallit till 2011 års nivåer

Samtidigt noterar Privata Affärer att företagets aktie sjunkit till 200 kronor, en nivå den enligt tidningen inte ska ha legat på sedan 2011.

Själva ska H&M ha kommenterat att de "är väl positionerat för fortsatt långsiktig och lönsam tillväxt", men alla håller inte med.

Annons
Annons
"Operationellt har det inte märkts mycket under det senaste halvåret som kan rättfärdiga ledningens nyvunna tillförsikt", skriver exempelvis den schweiziska storbanken Credit Suisse i en kommentar inför rapporten.

Och Joakim Bornold tror att företagets nuvarande och framtida aktieägare i slutänden måste fundera på hur de vill att företagets framtid ska arta sig.

- Man ska fundera på om man vill vara med på den fortsatta resan, om man tror att H&M kommer att lyckas med framför allt e-handeln. Man ska se framåt och inte blicka tillbaka på det som har varit.

70-årsjubileum med smolk i bägaren

Samtidigt fyller H&M 70 år som företag just i år och många befarar nu att firandet får smolk i bägaren av den nedåtgående aktiekursen. Till detta kommer även diverse rykten om toppchefer som tänker sluta och att ägarfamiljen Persson vill köpa ut hela bolaget från börsen.

Det sistnämnda har ska dock ha förnekats från H&M:s sida.

- Det finns ingen substans i detta. Det är enbart rykten, ska H&M:s informationschef Kristina Stenvinkel tidigare ha sagt, enligt Expressen.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta