Annons

E-handeln däckar H&M - aktien föll med 4 procent H&M måste satsa mer på e-handel, menar bedömare

E-handeln däckar H&M - aktien föll med 4 procent

2017-06-16 07:00

Bedömare menar att fysiska butiker måste kopplas samman med e-handeln, men en ny butikskedja är på gång.

När H&M igår förmiddag presenterade sina senaste siffror var besvikelsen stor. Den förväntade tillväxten i maj på sex procent, stannade på endast fyra procent, vilket i sin tur resulterade i att företagets aktie föll med fyra procent på Stockholmsbörsen redan innan lunch. Det rapporterar TT.

Aktien har fallit med 20% sedan årsskiftet.

Och det är inte den enda motgången för klädjätten den senaste tiden - bara sedan årsskiftet ska aktien ha fallit med totalt 20 procent, samtidigt som Stockholmsbörsen i övrigt ökat med 10 procent.

Nu menar vissa bedömare att en av huvudorsakerna till H&M:s motgångar stavas e-handeln.

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, Stefan Olsson, analytiker på Swedbank, till TT.

“E-handelsföretag dumpar priserna”

Han tror att konkurrenterna snarare kommer från teknologisidan än från andra modeföretag, samt från företag som är experter på logistik och därmed kunnat skapa en effektiv e-handel. Detta menar Olsson har lett till att flera stora e-handelsföretag har kunnat pressa priserna, vilket försvårar konkurrensen för övriga, däribland H&M.

Annons
Annons
- E-handlarna har varit fokuserade på att växa. Det är inte så himla noga att vara lönsamma och då kan du dumpa priser. De brittiskbaserade e-handelsaktörerna, som Asos, har uttalat sagt att de använder det svaga pundet för att sänka priserna, säger han.

Lanserar ny butikskedja med omnikanal

Lösningen tror han är att ytterligare koppla samman de fysiska butikerna med e-handeln och han nämner H&M:s kommande höstlansering av en ny butikskedja med caféer, som fått namnet Arket och väntas ha ett omnikanaltänk från start.

- Man ska kunna hänga där och det ska vara mer av ett show room. Ska du köpa något så knackas ordern in på en terminal och sedan levereras varan dit du vill, säger Stefan Olsson.

Dåligt väder och kollektioner som inte mottagits som hoppats pekas också ut som potentiella orsaker till att H&M just nu tycks jobba i motvind.

LÄS ÄVEN: H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta