Facebook öppnar för annonser i sin Messenger-app

Senare i vår planerar Facebook att låta företag använda Messenger för annonsering, så länge de bara vänder sig till kunder som redan visat intresse för företaget.

Ett hemligt dokument som nyhetssidan TechCrunch kommit över visar att Facebook planerar att låta företag annonsera i sin populära Messenger-app.

Företag uppmanas till förberedelser

Dokumentet som ska ha skickats ut till några av Facebooks största annonsörer avslöjar att det blir möjligt att annonsera i Messenger någon gång under andra kvartalet 2016.

Annons

Enligt vad som är känt hittills ska företag framöver kunna skicka annonser till personer som tidigare har använt appen för att chatta med just det företaget. I dokumentet uppmanas företaget att redan nu få sina kunder att ta kontakt via appen, för att allt ska vara så förberett som möjligt när annonspremiären är ett faktum.

Facebook har hittills inte velat kommentera uppgifterna.

- Vi kommenterar inte rykten eller spekulationer. Med det sagt så är vårt mål med Messenger att skapa en högkvalitativ och engagerande upplevelse för 800 miljoner människor världen över, och det inkluderar att se till att människor inte får meddelanden de inte vill ha, säger bolaget till TechCrunch.

Ska bygga vidare på kundens fråga

Nyhetssidan tolkar citatet som att en lansering ska bli av, men att det kommer att ske i försiktig skala, så att inte Messenger-användarna ska bli irriterade.

Facebook har tidigare lanserat satsningar på både e-handel och betalningar i den populära Messenger-appen, så att det nu blir dags för annonser kommer kanske inte som en överraskning. Det är dock oklart exakt hur annonserna ska se ut och vad de ska få lov att innehålla. Enligt det läckta dokumentet är det meningen att annonserna ska bygga vidare på det ämne som kunden ursprungligen inledde en diskussion om.

Annons