Facebooks annonser drog in 113 miljarder på ett kvartal

Ökade med 42 procent.

Att annonsera på Facebook är ett populärt sätt att visa upp sitt företag, och under de senaste tre månaderna verkar marknadsföringsmodellen ha blivit allt mer omtyckt. Åtminstone om man ska döma av företagets rapport för årets andra kvartal.

Det sociala nätverket ökade sina annonsintäkter med 42 procent, jämfört med samma period förra året. Det motsvarar en summa på drygt 13 miljarder dollar, eller 113 miljarder svenska kronor. Samtidigt landade vinsten efter skatt på 5,1 miljarder dollar, vilket är en ökning på 31 procent.

Annons

Annonser i mobilen stod för 91 procent

91 procent av intäkterna ska ha kommit från mobila annonser, vilket är en bit upp från 87 procent under andra kvartalet förra året. Facebook har sedan 2017 också sett en kraftig ökning i antalet återkommande användare. Både de som besöker Facebook varje dag och de som använder sig av sajten minst en gång i månaden, har blivit fler till antalet.

- Vårt community och företag fortsätter att växa snabbt. Vi investerar för att hålla människor säkra, och för att fortsätta bygga meningsfulla nya sätt att hjälpa människor att få kontakt med varandra, säger Facebboks vd Mark Zuckerberg i ett pressmeddelande.

Annons