Facebooks köpknapp ska bli en vanligare syn

I ett samarbete med Shopify utökar Facebook nu antalet e-handlare som låter kunderna handla direkt i nyhetsflödet.

Facebook testar sedan juli 2014 en köpknapp tillsammans med ett antal utvalda e-handlare. Knappen, som faktiskt finns trots att få har sett den, gör det möjligt att köpa saker från företagssidor, nyhetsflöden och annonser utan att skickas vidare till en extern sajt.

Nu har Facebook skruvat upp tempot ytterligare i ett samarbete med e-handelsplattformen Shopify. Något som innebär att det nu kommer att dyka upp betydligt fler köpknappar i nyhetsflödet på det sociala nätverket.

Annons

– Det här testet kommer hjälpa oss förstå hur funktionen kan öka försäljning för ett bredare utbud av återförsäljare, säger en talesperson för Facebook.

Hakar på Pinterest

Hur många e-handlare som använder sig av Shopify, och som får vara en del av testet framgår inte men Shopify låter meddela att man valt ut en ”stor mängd olika företag”.

Nyligen meddelade även Pinterest att man ska lansera en köpknapp, Buyable Pins. Något som kommer att göra det möjligt att köpa produkter direkt på Pinterest och inom några veckor kommer funktionen att rullas ut för iPhone och iPad i USA.

Källor: The VergeInternet Retailer

Annons