Färgstark start för ny e-handel

Youtube-stjärnas kollektion säljs online för svenska kunder.

Företaget Everdea grundades i början på 90-talet och har sedan 1993 sålt kosmetika från flera internationella varumärken på den nordeuropeiska marknaden.

Efter en framgångsrik satsning där företagets polska systerbolag öppnade upp en egendriven e-handel för de polska kunderna så sent som i höstas, öppnar koncernen nu upp ännu en e-handel - den här gången för den skandinaviska marknaden.

Annons

Showroom för varumärken

Under namnet ColorsVibe kommer Everdea nu att sälja kosmetika på nätet även till nordiska kunder. För att få en extra färgstark start på den nya e-handeln kommer Youtubestjärnan Jeffree Stars märke att säljas unikt på nätet till de svenska kunderna.

- Tanken med ColorsVibe är att vara en småskalig, men levande, portal för kosmetik och skönhetskonsumenter. Sajten har också för avsikt att vara ett showroom för de varumärken vi representerar och genom det bli en indikator kring vad slutkonsumenten tycker är intressant, säger Jasmine Hansson, Online Manager på ColorsVibe, i ett pressmeddelande.

Varumärkena efterfrågar e-handel

Enligt Everdea ska e-handeln även vara ett resultat av att flera internationella varumärken som företaget handlar med efterfrågar egna webbshoppar hos sina distributörer. Everdea tror också att nätförsäljningen kan leda till att fler märken börjar intressera sig för den nordiska marknaden.

Däremot menar företaget att de inte är ute efter att konkurrera med sina handelspartners om den nordiska marknaden.

- Everdea har sedan många år handlat med stora nordiska wholesaleaktörer. Det partnerskapet är viktigt för oss och vi är därmed inte ute efter att ta upp konkurrensen. Vi ser snarare ColorsVibe som en möjlighet att verka bredare i branschen, där en samlingssida öppnar upp för nya sätt att göra affärer, både globalt och lokalt. Samarbetet med nuvarande och kommande partners kommer även framgent att vara vår främsta prioritet, säger Charlotta Dahlqvist, vice VD på Everdea.

Annons