Annons

Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax Dick Johnson vill nå svenska kunder med humorns hjälp

Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax

2017-12-01 14:29

Med humorn som vapen söker Dick Johnson nu samarbete med svenska influencers.

För två år sedan startade varumärket Dick Johnson sin verksamhet i hemlandet Finland. Sedan dess har många intresserat sig för deras groomingprodukter för män. Idag har de, förutom en e-handel, även två fysiska barbershops i hemlandet.

1,2 miljoner burkar sålda

Men det är en produkt i sortimentet som orsakat särskilt mycket uppskattning bland kunderna. För att väcka uppmärksamhet har Dick Johnson nämligen tagit fram ett eget pungvax, som nu sprids över Norden.

- Ja, pungvaxet är en viral produkt som vi lanserade i Finland och det har blivit jättepopulärt. Bland annat så sålde vi 30 000 burkar av den ganska hastigt och totalt har vi sålt 1,2 miljoner burkar i Finland, berättar Marika Ropanen på Dick Johnson för Ehandel.se.

Över 2000 burkar till Sverige på Fars dag

I våras lanserades så även en svensk e-handel och också här har pungvaxet blivit populärt, inte minst i samband med Fars dag, som inföll för någon vecka sedan. 

- Jag tror att vi sålde runt 2000-3000 burkar till Sverige i samband med Fars dag, säger Marika Ropanen.

Företaget har märkt att trots att pungvaxet förstås är en produkt för män, så är många av dem som köper varan kvinnor.

Annons
Annons
- Många kunder är kvinnor. De köper till sina vänner och pojkvänner. Så när vi gör reklam försöker vi att nå fram till just kvinnor.

Svenska influencers sökes

Men Dick Johnson har också märkt att Sverige är en något tuffare marknad än Finland, främst då konkurrensen om skönhetsprodukter för män är större här. Så nu letar företaget efter svenska samarbetspartners som kan hjälpa dem att marknadsföra sig i Sverige, främst då via sociala medier.

- Vi vill bland annat samarbeta med influencers, som kan hjälpa oss att lyfta våra produkter. Men vi söker också efter någon som kan tillverka svenska produkter som har en lokal prägel.

"Humorn är det viktigaste"

Och visst är mycket av historien kring pungvaxet något som företaget gör med glimten i ögat. Det gäller förstås även varumärkesnamnet.

- Humorn är det viktigaste i vår kommunikation. Namnet Dick Johnson säger inte genast att vi säljer kosmetik, men syftar på herrprodukter och humorn, säger Marika Ropanen.

Hur kommer det sig att pungvaxet inte blev årets julklapp?

- Haha, ja det kan man undra! Vi är ändå nöjda med att det köptes oerhört mycket i Sverige under Fars dag och nu fortsätter att sälja inför julen. Vi hoppas att många får det i present, så blir det kanske årets julklapp nästa år!

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta