Flattered ökade med 80% – nådde 5 miljoner för helåret

E-handeln dubblades och i år är målet att nå 10 miljoner.

Det senaste året har varit händelserikt för Flattered. Bland annat har företaget, som säljer skor både via återförsäljare och egen e-handel, lanserat en ny sajt, tagit in en ny säljchef och fått en ny styrelse. 

E-handeln står för 55 procent

När året var över kunde Flattered räkna ihop ett gott år med en omsättning på cirka fem miljoner kronor, vilket är en ökning på 80 procent jämfört med året innan.

Annons
Annons

- Och försäljningen i vår egna webshop växte med över 100 procent jämfört med 2015, den står nu för 55 procent av vår omsättning. Än är inte resultatet fastställt, men det kommer vara svarta siffror, säger Gustav Lidén, VD på Flattered.

I maj fick Flattereds styrelse förstärkning av e-handelskändisen Anton Johansson, och i augusti rekryterades den nya säljchefen Emma Lythell, vilket vi kunde berätta om i en av förra årets mest lästa artiklar på Ehandel.se.

Hur har de bidragit till Flattered hittills?

- ​Emma har kommit in med stor kompetens inom sälj till återförsäljare och genom agenter och distributörer. Vi kan nu jobba mer aktivt med både nya och existerande återförsäljare, och vi kan jobba mer effektiv med sälj. Anton har hjälpt till att förbättra vårt styrelsearbete samtidigt som han bidrar med värdefulla insikter till vår digitala affär, men även till verksamheten generellt genom hans goda kunskap inom retail.

Börjar med boots och sandaler

För 2017 är Flattereds plan att dubbla omsättningen till 10 miljoner kronor, något som ska ske bland annat genom ett bredare sortiment med fler produktsläpp. Under året ska företaget börja sälja boots och dessutom lansera sandaler i samarbete med influencern Michaela Forni.

Samtidigt som försäljningen alltså ska ske i allt snabbare takt är Flattereds ambition att behålla andelen som den egna e-handeln står för på över 50 procent.

- För att lyckas med det behöver vi verkligen jobba på att ge en bra lokal shoppingupplevelse i varje land vi satsar på. För 2017 är fokus fortsatt Norden, och sen även UK och Benelux, avslutar Gustav Lidén.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!