Annons

Flera svenska företag testar Amazons nya startplatta

Flera svenska företag testar Amazons nya startplatta

2015-08-04 14:57

Amazons nya tjänst för startups har redan lockat flera svenska företag som är med vid lanseringen.

I förra veckan berättade vi om Amazons nya tjänst Launchpad som skulle förenkla vardagen för startup-företag.

Speciellt gällde det företag som försökte få ut en ny innovativ produkt. Efter att man exempelvis lanserat sin produkt via en crowdfundingsajt, som Kickstarter, är det förstås dags att nå ut i världen till en bredare marknad.

Detta steg vill Amazon förenkla och flera svenska bolag är med från start. Några kända som Narrative, med sin kamera Clip, men också mindre kända som exempelvis Malmöbaserade Minut.

Konkurrent till Kickstarter

Minut säljer är en sensor för hemövervakning kallad Point och den kostar 99 dollar på Amazons Launchpad. Produkten släpps dock först 15 oktober. Företaget är glada för Amazons nya satsning som sägs öka deras möjligheter.

- Normalt sett behöver man vara i ett helt annat läge än vi är i för att kunna sälja på Amazon. Man måste kunna leverera till 20 lager över hela USA och det är både dyrt och svårt. Det bästa med launchpad är att de hjälper oss att få igång direktförsäljning genom att ge oss tillgång till hela sitt logistik- och distributionsnät, säger Minuts grundare Nils Mattisson, till sajten 8till5.

Även om Kickstarter inte var en officiell partner till Amazon Launchpad verkar man ha plockat in en del projekt därifrån. Point lanserade på Kickstarter i november förra året och hade en framgångsrik kampanj som drog in nära en kvarts miljon dollar.

Annons
Annons

Enligt Nils Mattisson ska den nya tjänsten vara ett bra sätt för Amazon att konkurrera med Kickstarter och andra plattformar som startups brukar använda. Andra svenska företag att använda den nya tjänsten är Mionix och Flic.

 

På bild: Nils Mattisson

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta