Annons

Flipkart siktar högt med sitt senaste uppköp

Flipkart siktar högt med sitt senaste uppköp

2014-05-23 08:27

Flipkart, Indiens svar på Amazon, rör om i den indiska e-handelsgrytan. Företaget har nu bekräftat uppgifterna om att man köpt upp den snabbväxande modesajten Myntra. Nu ska man investera ytterligare 100 miljoner dollar för att ge Amazon en match i regionen.

Igår berättade vi om hur indiska Snapdeal fortsätter att plocka in riskkapital för att ta marknadsandelar. Särskilt mot den stora rivalen Flipkart, som även de lockar investerare på löpande band, och ska vara landets svar på Amazon. Nu ger de dock svar på tal, och som det ryktats ett tag, har Flipkart nu köpt upp modesajten Myntra.

De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts men det ska röra sig om ett rent uppköp, även om förvärvet specificeras som ett partnerskap i ett gemensamt pressmeddelande. En källa med insyn i företaget säger också att transaktionen värderades till nära 300 miljoner dollar.

Myntra kommer att fortsätta drivas som en självständig enhet och Myntras vd, Mukesh Bansal, kommer att fortsätta vid rodret. Han kommer också att ta plats som chef för Flipkarts modeavdelning.

Nya investeringar

Flipkart har cirka 18 miljoner registrerade användare, och 3,5 miljoner dagliga besökare till sin sajt medan Myntra har mer än 50 miljoner unika månatliga besökare. Tanken med affären är att Flipkart ska få ett större grepp om den snabbt växande online-modehandeln i Indien.

Och nu planerar man att investera 100 miljoner dollar i segmentet för att skala upp verksamheten. Bland annat för att kunna stå emot Amazon som på senare tid satsat allt hårdare i regionen.

– Framöver har vi stora planer inom detta segment, säger Sachin Bansal, en av grundarna av Flipkart.

 

Källor: Reuters, TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta