Annons

Flipkart siktar högt med sitt senaste uppköp

Flipkart siktar högt med sitt senaste uppköp

2014-05-23 08:27

Flipkart, Indiens svar på Amazon, rör om i den indiska e-handelsgrytan. Företaget har nu bekräftat uppgifterna om att man köpt upp den snabbväxande modesajten Myntra. Nu ska man investera ytterligare 100 miljoner dollar för att ge Amazon en match i regionen.

Igår berättade vi om hur indiska Snapdeal fortsätter att plocka in riskkapital för att ta marknadsandelar. Särskilt mot den stora rivalen Flipkart, som även de lockar investerare på löpande band, och ska vara landets svar på Amazon. Nu ger de dock svar på tal, och som det ryktats ett tag, har Flipkart nu köpt upp modesajten Myntra.

De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts men det ska röra sig om ett rent uppköp, även om förvärvet specificeras som ett partnerskap i ett gemensamt pressmeddelande. En källa med insyn i företaget säger också att transaktionen värderades till nära 300 miljoner dollar.

Myntra kommer att fortsätta drivas som en självständig enhet och Myntras vd, Mukesh Bansal, kommer att fortsätta vid rodret. Han kommer också att ta plats som chef för Flipkarts modeavdelning.

Nya investeringar

Flipkart har cirka 18 miljoner registrerade användare, och 3,5 miljoner dagliga besökare till sin sajt medan Myntra har mer än 50 miljoner unika månatliga besökare. Tanken med affären är att Flipkart ska få ett större grepp om den snabbt växande online-modehandeln i Indien.

Och nu planerar man att investera 100 miljoner dollar i segmentet för att skala upp verksamheten. Bland annat för att kunna stå emot Amazon som på senare tid satsat allt hårdare i regionen.

– Framöver har vi stora planer inom detta segment, säger Sachin Bansal, en av grundarna av Flipkart.

 

Källor: Reuters, TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta