Annons

Fondförvaltaren: Bronte Capital John Hempton, hedgefond-förvaltare vid Bronte Capital

Fondförvaltaren: "Alibaba kan vara en stor bluff"

2015-09-21 10:01

Problemen fortsätter för Alibaba och deras aktiekurs kan snart få sig ytterligare en törn. Det efter att en hedgefond-förvaltare tror att e-handelsjätten och deras siffror kan vara en illusion.

I förra veckan gick aktietidskriften Barrons, som ägs av Wall Street Journal, till attack mot Alibaba. I en artikel antyddes det att e-handelsjätten friserar vissa nyckeltal, bland annat de som gäller tillväxten. Något som fick det kinesiska företaget att gå till motattack.

Barrons är dock inte ensamma om att finna tillväxtsiffrorna förbryllande. John Hempton, hedgefond-förvaltare vid Bronte Capital, är inne på samma spår och i ett blogginlägg antyder han till och med att Alibaba kan vara en bluff.

Bland annat nämner han förra årets Singles Day då Alibaba säger sig ha skickat ut 278 miljoner paket. Det är 7,5 gånger mer än de 37 miljoner som Amazon skickade ut under USA:s motsvarighet Cyber Monday.

Hempton säger vidare att det till och med är fler paket under en och samma dag än vad Amazon har användare världen över, 244 miljoner. Under förra året ska Alibaba även ha skickat ut 8,6 miljarder paket, ungefär dubbelt så många som UPS levererade under 2014, 4,6 miljarder.

Annons
Annons

Siffrorna stämmer inte

Och det är nu Hempton tycker det blir ännu konstigare. Det då Amazon bara hade 35 000 heltidsanställda i mars 2015 medan UPS hade närmare 12 gånger så många, 435 000. Amazon å sin sida hade 150 000 heltidsanställda plus ett gäng robotar enligt Hempton.

– För att verkligen kunna leverera i större skala än Amazon, skulle Alibaba och deras leveransnätverk behöva mer personal eller kapital, eller båda, än Amazon och UPS tillsammans, skriver John Hempton som även kikat lite närmare på siffror från Alibabas betaltjänst Alipay.

Under Singles Day ska Alipay ha hanterat 2,85 miljoner transaktioner per minut när det var som högst tryck. Att jämföra med Visa som globalt sett endast nått en transaktionsvolym på 840 000 per minut, cirka 30 procent av Alipays toppnotering.

Hempton, som tagit del av Alibabas svar på artikeln i Barrons, skriver också att han nu tänker kolla lite närmare på siffrorna som han anser vara något utöver det vanliga.

– Vid det här laget vet jag att siffrorna inte stämmer, skriver Hempton som nu ska försöka ta fram riktiga bevis för hur det egentligen ligger till.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta