Footway tredubblar resultatet

Skojätten på nätet ökade rörelseresultatet med 215 procent.

Att sälja skor på nätet går som tåget. I alla fall för svenska Footway, som idag släppte sin årsrapport för 2016.

Omsättningen ökade med 32 procent till 344 miljoner kronor och samtidigt ökade röresleresultatet (EBITDA) med hela 215 procent från 6,6 miljoner till 20,8 miljoner kronor.

Annons

Ökad automatisering bakom resultatet

Och enligt företagets VD Daniel Mühlbach är framgångarna främst ett resultat av att företaget satsat på ökat automatisering.

- Automatiseringar har varit starkt bidragande till årets resultat. Över 90 procent av vår marknadsföring sker nu datadrivet och automatiskt. Avkastningen på investeringarna i marknadsföring har mer än fördubblats under året. De nya strukturerna inom marknadsföring kommer vara centrala för fortsatt lönsam tillväxt på fler marknader, säger han i ett uttalande.

En annan förändring som skett under 2016 är att Footway intog inte färre än sju nya länder. Dessa var Tyskland, Storbritannien, Polen, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Schweiz.

Footway grundades 2010 och har idag 35 anställda på kontoret i Kista.

Annons