Annons

Försäljningsboost på 200% med Instagram Shopping Chiquelle

Försäljningsboost på 200% med Instagram Shopping

2018-05-15 07:00

Chiquelle om den första tiden med e-handelsfunktionen.

Instagrams e-handelsverktyg Instagram Shopping har som ni vet kommit till Sverige. E-handlarna jublade över tilltaget och en av de som var snabba att hoppa på shoppingfunktionen var modebutiken Chiquelle.

LÄS ÄVEN: E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

Chiquelle har nu samlat på sig data över hur bra Instagram Shopping fungerar och även om de inte kan delge exakt konvertering, då de även har trafik ifrån Instagram Stories och företagets profilsida, så ska de ha sett en rejäl ökning i försäljningen.

- Vi har sett en genomsnittlig ökning på 150-200 procent på specifika produkter som vi har lagt upp på Instagram med den nya shopping-funktionen. Instagram Shopping är mycket populärt bland vår målgrupp, säger Pouya Boland, vd och grundare av Chiquelle.

LÄS ÄVEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Annons
Annons

100 order på ett inlägg

Pouya flikar dock in att innehåll och timing är mycket viktigt när man arbetar med försäljning på Instagram. Ett specifikt inlägg, som ni kan se här, ska ha gett hundra order på bara ett dygn.

- Detta Instagram-inlägg med shopping-funktionen fick närmare 5 700 likes och 16 kommentarer. Enligt statistiken så har den nått 103 000 människor och fått 769 klick via shopping-funktionen. Totalt genererade den nära 100 order för produkten på mindre än 24 timmar, berättar Pouya Boland.

Enligt Pouya Boland så är det dock många faktorer som spelar in och de testar fortfarande för att hitta det bästa sättet att utnyttja den nya e-handelsfunktionen. Det som ska ge bäst effekt överlag sägs vara mer naturliga bilder istället för studiofotografier. Att tagga flera produkter, med pris och länk, i samma bild ska också vara bättre än att bara tagga en.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta