Annons

Försiktig start: Landet där Amazon fortfarande kämpar Alla marknader inte lika lätta att gå in i

Försiktig start: Landet där Amazon fortfarande kämpar

2018-08-09 14:43

"Tydligt från början att det skulle ta tid".

De som ser framför sig att Amazon dundrar in på den svenska marknaden och slår omkull ett antal konkurrenter av bara farten, kanske inte behöver oroa sig fullt så mycket. Åtminstone om man ska döma av företagets verksamhet i Australien, som drog igång i december i fjol, där det inte direkt har blivit någon explosionsartad lansering.

Inledde med förlust

Det glest befolkade landet ska redan från början ha inneburit leveransproblem för e-handlaren, som har gjort logistiken till något av sitt signum.

LÄS ÄVEN: Klagomål från vildmarken - nu tar e-handlaren över frakten

Och nu rapporterar dessutom flera medier att Amazon har gått med förlust under sin första tid i Australien. Det är i och för sig inget ovanligt för e-handlaren, som även gick med förlust under de första åren i USA, då det mest handlade om att ta marknadsandelar.

Skillnad mot i Nordamerika

Enligt ett uttalande från Amazon till nyhetssajten Power Retail är det just det - det vill säga att ta delar av marknaden - som företaget fortfarande håller på med. Men samtidigt ska flera australiensiska säljare ställa sig lite skeptiska till om kunderna verkligen har tagit Amazons erbjudande till sig.

Annons
Annons

Trent Disney, som är e-handelschef på företaget Scooter Hut, säger till Power Retail att han tror att både säljare och köpare just nu avvaktar för att se hur Amazons satsning i landet kommer att utvecklas.

- Jag tror personligen att en del handlare trodde att Amazon redan från början skulle ha samma påverkan på e-handeln som vi har sett i Nordamerika. Jag vet att det var många starka ord i olika e-handelsforum inför att de skulle lansera, säger han.

Tar sig an plattformen gradvis

En annan handlare, Howard Chen på e-handeln Mbeat, menar att det tar tid för kunderna att vänja sig vid nya handelsmönster. Han tror dock att det kommer att ske på sikt, och säger sig redan ha fått ett rejält uppsving i försäljningen under årets Prime Day.

- Jag tror att de australiensiska kunderna gradvis börjar ta sig an plattformen. Det var tydligt från början att det skulle ta tid för Amazon att skala upp sin verksamhet och räckvidd, men jag tror bara att det är en fråga om tid till de är en etablerad marknadsplats i Australien, säger han.

LÄS ÄVEN: Krissamtal och kaos på kontoret under sajtkraschen på Prime Day

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta