Krissamtal och kaos på kontoret under kraschen på Prime Day

Läckta dokument avslöjar vad som hände.

Trots att Amazons shoppingfest Prime Day ska ha slått försäljningsrekord och gjort företagets grundare Jeff Bezos rikast i världen, verkar humöret inte vara på topp hos den amerikanska e-handelsjätten.

Anledningen är de teknikproblem som drabbade Amazon när Prime Day gick av stapeln den 16 juli. Redan när dagen inleddes ska e-handlaren ha kämpat med tekniskt krångel, som ledde till att en hel del kunder möttes av företagets error-sida. Nu berättar Power Retail att dokument som ska ha läckt från Amazon till nyhetskanalen CNBC, visar vad som ska ha orsakat kraschen.

Annons

LÄS ÄVEN: Sajtkrasch, Bezos blir superrik och strejken sprids

Stängde av internationell trafik

Enligt uppgifter till Power Retail kan problemen härledas till ett mjukvaruprogram som Amazon använder till bland annat Amazon Prime. Under den aktuella dagen fungerade inte programmet, och när tusentals - om inte hundratusentals - personer ville in på sajten samtidigt, ledde det helt enkelt till konsekvenser för hela verksamheten. Problemen ska bland annat ha inneburit att Amazons lagerpersonal varken kunde scanna order eller packa beställningar.

För att minska trycket stängde Amazon under en tid av all trafik som kom från andra länder till e-handlarens amerikanska marknadsplats. De som trots allt lyckades ta sig in på sajten ska ha mötts av en enklare “fall back”-sida, som Amazon använder som reserv.

- Anonyma källor inifrån bolaget har också sagt att så många som 300 anställda deltog i en extrainsatt telefonkonferens där scener på kontoret beskrevs som "kaotiska", återger Power Retail.

Förbereder tekniken för nästa år

Situationen ska ha förbättrats efter någon timme men då var skadan redan skedd. Även om dagen alltså slog rekord, uppskattas bland annat konverteringen ha blivit lägre än förväntat. Nu uppges Amazon redan vara igång med förberedelser inför 2019 års Prime Day.

- Våra tech-team arbetar redan för att förbättra vår infrastruktur, och jag är övertygad om att vi kommer att leverera en ännu bättre upplevelse nästa år, ska Jeff Wilke, Amazons vd för Worldwide Retail, ha skrivit i ett mejl som CNBC har tagit del av.

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för över 35 miljarder under jippot

Annons
Annons