Annons

Forskningsresultat visar att 3D i e-handeln fungerar Carl-Philip Ahlbom och Thomas Krotkiewski

Forskningsresultat visar att 3D i e-handeln fungerar

2018-06-07 16:00

"Vill inte ha skillnad mellan fysisk och digital handel".

För lite över ett år sedan skrev vi om en ny svensk tjänst som skulle ta 3D till e-handeln. Det var förstås inte det första försöket med 3D men genom en ny plattform så skulle företaget göra det enklare för e-handlare att visa upp sina produkter i tre dimensioner istället för de vanliga två.

LÄS ÄVEN: Svenskt företag lanserar 3D-plattform för e-handel

Nu har tjänsten använts i ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under våren så har forskare vid Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kunderna påverkas av 3D-visualisering i en nätbutik. Carl-Philip Ahlbom, som är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning med företag som H&M och ICA, ska se stor potential i dessa typer av digitala visualiseringar.

Annons
Annons
- Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande.

Kunden ska komma närmare produkten

I studien så ska försökspersonerna fått använda en "vanlig" produktsida och en där de kunde interagera med produkten i 3D. Effekterna med interaktiv 3D sägs ha varit stora och både köpviljan och produktens uppfattade kvalitet ska ha påverkats positivt. Intresset för varan som visades upp i 3D var helt enkelt högre.

- Vi vill att kunderna ska kunna komma närmare produkten. Som när man tar ner en produkt från en butikshylla för att klämma och känna på den, fast online - utan VR-glasögon, appar eller plugins, säger Thomas Krotkiewski, vd och medgrundare av 3ngage, som var en del av studien.

Enligt Carl-Philip Ahlbom så vill kunderna idag inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter sägs kunna vara nyckeln till att få grepp om denna problematik.

- Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta