Fraktjätte testar självkörande lastbil – Sverige först ut

Uppges bli världens första självkörande lastbil på allmän väg.

I slutet av förra året kom beslutet: Transportstyrelsen hade gett grönt ljus för självkörande bussar, som skulle köra en 1,5 kilometer lång sträcka i Kista i Stockholm. Genast var spekulationerna igång om vad beslutet skulle kunna betyda för bland annat framtidens e-handelsleveranser.

LÄS ÄVEN: "Ett historiskt beslut"

Annons

"Möjliggör ökad trafiksäkerhet"

Sedan dess har det varit lite tystare om de självkörande fordonen, men nu ser det ut att vara spännande nyheter på gång. Fraktföretaget DB Schenker ska nämligen - tillsammans med techbolaget Einride - inleda tester av självkörande fordon på allmän väg i Sverige. Eller som parterna själva uttrycker det; "DB Schenker och Einride har skrivit ett avtal avseende framtidens transportsystem".

- Samarbetet ger oss möjlighet att skapa ett hållbart transportsystem och att utveckla såväl DB Schenker som Einride för framtiden. Den snabba utvecklingen inom batteriteknik och AI möjliggör kraftigt minskade utsläpp, ökad kostnadseffektivitet och ökad trafiksäkerhet - en framtid som vi gärna är en del av, säger Mats Grundius, vd för Schenker AB, i ett pressmeddelande.

Inväntar OK från Transportstyrelsen

Projektet har ännu inte fått klartecken från Transportstyrelsen, men om myndigheten ger sitt godkännande räknar DB Schenker och Einride med att komma igång med de första rutterna i höst.

Då ska Einride installera sin så kallade "T-pod", det vill säga ett självkörande och batteridrivet fordon, hos Schenker i Jönköping. Fordonet ska sedan köra mellan Schenkers två anläggningar i Jönköping, en sträcka som delvis omfattar allmän väg. Enligt de båda bolagen blir T-poden då "världens första självkörande lastbil på allmän väg".

En operatör kan styra flera bilar

Om allt går vägen vill Schenker så småningom ta satsningen vidare till fler av sina anläggningar, även utanför Sverige.

- Detta partnerskap är en del av vår övergripande strategi. Att driva innovativa lösningar för att även i framtiden kunna leverera bästa kvalitet och service till våra kunder, säger Ewald Kaiser, styrelseledamot i DB Schenker.

Den så kallade T-poden beskrivs av de båda bolagen som självkörande, men när de är i rullning övervakas de av en operatör som vid behov kan ta över och fjärrstyra ett eller flera fordon. Lastbilen klarar en vikt på 20 ton, och kan köra cirka 20 mil på en laddning.

Annons
Annons