Insikt: Är din e-handel konverteringsoptimerad för AI:s?

Framtidens e-handel kanske bara är ett API.

Ni vet hur hårt vi kämpar för att öka konverteringen i våra e-handelsbutiker? Vi optimerar knappar, gör om navigationen, implementerar nytt sök, redesignar, byter betalningslösningar, lägger till trygghetssymboler, sänker priserna, har fler kampanjer och tusen andra saker. En stor del av en e-handlares vardag handlar om att få fler och fler av besökarna i ens butik att handla.

I grund och botten handlar allt detta om att hjälpa och övertyga människor att handla just dina produkter just hos dig. Vi försöker övertyga människor.

Annons

E-handel och AI går hand i hand

Snart kommer det att finnas färre och färre människor att övertyga, för snart kommer det att vara AI-robotar som gör det här i allt högre utsträckning. Ja, olika artificella intelligenser som har fått i uppgift av människor att ta rationella köpbeslut och ta hand om både att hitta det och beställa. Och såklart, även returnera.

Eller som Jeff Bezos, Amazons grundare skrev nyligen:

"Over the past decades computers have broadly automated tasks that programmers could describe with clear rules and algorithms. Modern machine learning techniques now allow us to do the same for tasks where describing the precise rules is much harder."

Det Jeff säger, tycker jag stämmer väl in på just handel. Handel passar sig väldigt väl för framtidens AI-teknik. Det kommer vara här det kommer väldigt tidigt, precis som e-handel var en av de saker som blev stort först på Internet. Låt mig dessutom gissa att det kommer följa samma mognadsresa som e-handeln gjort, där resor kommer vara den stora kategorin att bli AI-ifierad först. Vem vill inte slippa klicka runt och söka på alla resesajter för att hitta den ultimata resan, om man kan ge det i uppgift till en AI?

Som Mat.se vet att havregrynen är slut

AI-robotarnas intåg i (e)-handeln kommer att innebära vissa förändringar. En tydlig förändring är att köpbeteendet kommer bli mer behovsdrivet och rationellt. Precis som Mat.se redan idag vet, på ett ungefär, när dina havregryn är slut baserat på lite maskininlärning och köphistorik, så kommer AI-robotarna kunna ta hänsyn till många fler aspekter än vad vi vill eller orkar göra. AI:n kanske håller koll på att man handlar så optimalt för miljön som möjligt, för ens hälsa, eller för ens ekonomi. Vi gör detta manuellt idag till viss del - men använder oss inte av datan eller optimerar den löpande som en AI som "bara" har det här som uppgift kommer att ha möjlighet till.

Något för oss handlare att tänka på är också hur enkelt egentligen vi gör det för AI:s att handla av oss. Visst är det en fantastisk revolution säkerhetsmässigt med mobilt bankid, men det är inte direkt AI-vänligt. Hur relevant blir egentligen Nostos klickdata när det är AI:s som klickar sig runt på alla sajter istället för människor?

AI-handel kommer till B2B

De som kommit längst för att tillåta AI:s är B2B-aktörerna. Redan idag tillhandahåller de ofta API:er för att kunna handla från sitt eget "ordersystem", de har nästan alltid strukturerad data på ett bra sätt och är helt enkelt vana att kommunicera med ett "system" istället för en människa. Förutom resor är det ingen högoddsare att AI:s kommer tidigt till B2B.

Det kanske dröjer en stund men snart är de här, alla AI:s vi ska sälja till. Och då är kanske det helt andra saker vi måste göra för att konverteringsoptimera våra butiker. Det kanske bara är ett API, inte ens en klickbar butik?

Annons

Annons