Annons

Fritidsfabriken.se är en svensk Facebook-succé Fritidsbutiken Niclas och Pernilla Nyrensten, grundare av Fritidsfabriken.se

Fritidsfabriken.se är en svensk Facebook-succé

2016-01-27 12:05

Med hjälp av ständig produktutveckling och flera lyckade kampanjer på Facebook har Fritidsfabriken.se gått från 5 till 30 miljoner på två år.

Fritidsfabriken.se startades 2013 av paret Pernilla och Niclas Nyrensten efter att de fått idén till sitt varumärke RevolutionRace under en vandring i Nepal. Ett outdoormärke i glada färger med hög kvalitét och till ett lägre pris än vad man tyckte fanns tillgängligt på marknaden.

Verksamheten tog sin början i Pernillas pappas garage men idag håller man till i nya kontor i nybyggda Simonsland i centrala Borås. Från 2014 tills idag 2016 har omsättningen ökat från 5 till 30 miljoner, något som skett med hjälp av mycket hårt arbete och ständig produktutveckling.

– På morgonen brukar vi gå ut och gå en mil oavsett väder för att testa nya plagg och material samtidigt som vi har morgonmöte, säger Pernilla Nyrensten.

Sågad video fick 1,3 miljoner visningar

Både Pernilla och Niclas är vana resenärer och har besökt alla världens hörn. De reser så ofta de kan och passar då på att testa sina plagg, till exempel när de vandrar i Amazonas djungler, går på tur i de svenska fjällen eller klättrar i Thailand.

Förutom att testa sina kläder noggrant har man även använt sig av sociala medier för att bygga sitt företag. Dels för att nå nya kunder, men även för att få nyttig feedback. YouTube har visat sig vara lyckat för flera e-handlare men Fritidsfabriken har nått stor framgång via Facebook.

Annons
Annons

Deras första video som publicerades på Facebook sågades dock av det sociala nätverket själva som rekommenderade mer action. Men Pernilla och Niclas trodde på mer jordnära och förklarande videoklipp, och tre dagar senare ringde Facebook upp och meddelade att deras video setts av över 50 000 personer.

Den slutgiltiga siffran blev 1,3 miljoner visningar och nyligen blev Fritidsfabriken.se utvalda till Svenska Facebook Success Story, meddelar företaget.

– Att bli utsedd till en Facebook success story är jättekul och vi har nyss även blivit nominerade till Årets Företagare i Borås så det är mycket som händer just nu, säger Pernilla Nyrensten.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta