Annons

Partykungen storsatsar på produkter på YouTube

Partykungen storsatsar på produkter på YouTube

2016-01-15 13:13

Partykungen fortsätter sin satsning på att marknadsföra produkter i videokanalen, senast i ett samarbete med dokusåpakändisen Jockiboi som ska ge minst 1 miljon visningar.

Att YouTube är världens näst största sökmotor är det nog inte alla som tänker på men genom smart videomarknadsföring kan man hitta många nya kunder. E-handlare kan visa upp produkter och sin butik, till exempel genom utbildningsfilmer eller något lite mer lättsamt beroende på målgrupp.

Det här är något som flera e-handlare börjat få upp ögonen för och vi har bland annat skrivit om Madlady.se som samarbetat med YouTube-profilen Therese Lindgren och LensWay som satsade på en reklamkampanj specifikt för YouTube.

NetOnNet är inte heller några duvungar i videokanalen, och Joel Svensson på Partykungen, har även han provat att nå sina kunder via tuben.

– YouTube kommer väldigt starkt för oss just nu som marknadsföringskanal, säger Joel Svensson som på senare tid rullat ut ett antal YouTube-klipp. Både på egen hand och i samarbete med andra.

Gav 200 000 i försäljning

Hösten 2014 släpptes en reklamfilm som visades både på TV och i nätbutikens YouTube-kanal, där den fått cirka 190 000 visningar. I somras släpptes ytterligare en reklamfilm som till dags datum visats mer än 1,1 miljoner gånger.

De filmer där man samarbetar med olika profiler går ganska hyfsat de också. Bland annat har man samarbetat med Helen Torsgården, makeupartist och bloggare på Veckorevyn, där hon i ett antal filmer visar hur man kan åstadkomma sminkningar som matchar Partykungens målgrupp och sortiment.

Annons
Annons

Något som inte ser ut att lockat särskilt mycket trafik i Partykungens egen YouTube-kanal, men då klippen även hamnar i Helen Torsgårdens kanal som har nästan 100 000 följare, når man betydligt fler potentiella kunder.

– Det är väldigt specifikt till de filmer som vi "sponsrar" och när de läggs ut tidsmässigt men ett exempel är Halloween-sminkguiden som levererade mer än 200 000 kronor i försäljning, säger Joel Svensson.

Lika mycket branding som sälj

I klippen använder alltså de samarbetande youtubarna produkter som går att köpa på Partykungen.se, och för att intresserade enkelt ska kunna se och köpa det som används, listas produkterna med länkar under videon.

För att se vad som funkar har man samlat statistik på alla länkar på manuell väg men i de flesta fall verkat det inte handla om någon form av provision på sålda produkter när det kommer till ersättning.

– De får ingen provision på länkarna utan vi har gjort en egen deal direkt med dem. Tror inte det finns något system för att recensera produkter och sen få komission, säger Joel Svensson.

Nu har Partykungen inlett ett nytt samarbete tillsammans med bloggaren och teveprofilen Joakim "Jockiboi" Berg där man bidrar med all rekvisita till Jockibois nya låt. Precis som tidigare finns alla produkter länkade i texten under filmen och man räknar med cirka 1 miljon visningar på musikvideon.

– För oss har det varit lika mycket branding, det vill säga att synas med youtubare som matchar vår målgrupp, som det är direkt försäljning via länkar till varje film, säger Joel Svensson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta