Fyndiq gick 31 miljoner back under förra året

Trots avbruten utlandsexpansion och minskad personalstyrka blev resultatet för 2016 endast något bättre än året innan.

2016 var ett tufft år för e-handeln Fyndiq. Trots att företaget hämtat in 100 miljoner i riskkapital som var öronmärkta för utlandsexpansion, bestämde sig företaget för att lägga om kursen. Lönsam tillväxt i Sverige istället för snabb expansion i utlandet, blev den nya  devisen och de 100 miljonerna fick snällt lämnas tillbaka.

I samma veva fick en fjärdedel av personalen lämna bolaget.

Annons

Fortsatt förkust trots ökad omsättning

Det räckte dock inte för att vända förlusten till vinst, visar det sig nu. Istället blir resultatet för 2016 endast något bättre än 2015 - en förlust på 31 miljoner istället för de 37 miljoner som företaget gick back med året innan. Det rapporterar Di Digital.

Omsättningen har också ökat från 302 miljoner kronor till 337 miljoner kronor.

Fyndiqs affärsidé går ut på att inte ha några egna lager, utan istället fungera som en marknadsplats där handlare kan erbjuda sina varor direkt till slutkunden. Bland ägarna finns bland andra Industrifonden, Northzone och Karl-Johan Persson, som även basar över H&M.

Annons